0% Complete
صفحه اصلی
/
هفتمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
آموزش الگویابی و تبدیلهای هندسی با تکیه بر تفکر واگرا
نویسندگان :
مریم اسدی
1
1- دانشگاه یاسوج
کلمات کلیدی :
خلاقیت،دانش آموز،معلم،الگوی خلاقیت
چکیده :
بکارگیری روشهای مبتنی بر تفکر واگرا بر تفکر خلاق دانش آموزان تاثیر بسزایی داشته و می تواند در رشد یادگیری و توسعه ی خلاقیت فراگیران در ابعاد مختلف تاثیرگذار باشد. گیلفورد در مدل ساختاری هوشی خود، خلاقیت را تحت عنوان تفکر واگرا، در مقابل تفکر همگرا بیان کرده و آن را شامل سه بعد سیالی، انعطاف پذیری و ابتکار می داند. تفكر واگرا، يا به عبارتي تفكر خلاق شامل سه بعد سيالي، انعطافپذيري و نوآوري است. ابتكار دور شدن از امور رايج و واضح يا قطع رابطه با تفكر مبتني بر عادت است، سيالی به معنا سرعت بيان و توليد هر چه بيشتر مفاهيم، جملات و ايده ها است و انعطاف پذيري به معنای انتقال از طبقه اي از پاسخها به طبقه ديگر است. بر اين اساس گيلفورد معتقد است، با آموزش فعاليتهاي واگرا و تمرينها و روشهاي ويژه به كودكان ميتوان سه بعد مذكور را كه از بارزترين ويژگيهاي خلاقيت مي باشند؛ در آنها پرورش داد. در این پژوهش که در قالب یک کارگاه آموزشی برگزار گردید، تاثیر تدریس خلاقانه بر دانش آموزان مقطع متوسطه اول در درس ریاضی مورد ارزیابی قرار گرفت و مشخص شد که تدریس خلاقانه تاثیر بسزایی در فعالیت، پویایی کلاس و نیز یادگیری عمیق دانش آموزان دارد.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
نقش آموزش و پرورش درتوسعة اقتصادی و اجتماعی
سید رضا هاشمی - عباسعلی معافی - رضا براری
بهکارگیری روشهای آماری پیشرفته در برآورد نقاط چرخش اقتصادی
سعید فیروزی - مجتبی اصغری
چگونه توانستم با تکنیک های مشاوره ای دانش آموزان نوجوانم را از آسیب ها ومضرات مصرف دخانیات (قلیان ) آگاه کرده ومصرف آن رامتوقف کنم ؟
زهرا منوچهری - پرویز نیک روش
چگونه توانستم با تلفیق دانش پداگوژی وروش تدریس فعال سطح علمی دانش آموزان را در یادگیری ریاضی ارتقاء بخشم
فخرالسادات عابدینیان
چگونگی بهبود در روند یادگیری تقریب و جمع و تفریق تقریبی
شقایق حیدری - رقیه رزمی - فهیمه علیپور - معصومه محمودی - مرضیه ثنایی
چگونه توانستم ضعف املایی سه نفر از دانش آموزان کلاسم پنجم را تقویت نمایم؟
زهره کتابی
تحلیل محتوای کتاب جغرافیای پایه یازدهم بر اساس ساحتهای ششگانه تعلیم و تربیت
جواد حسینی
رابطه راهبردهای تنظیم هیجان و خود تنظیمی تحصیلی با فرسودگی تحصیلی در دانش آموزان دوره اول متوسطه شهرستان سمنان
مهرنوش آریایی
نگاشت استرئوگرافیک و کاربردهای آموزشی آن در حسابان
مهناز خسروی رشتی
مطالعه و شناختی دقیق بر ارتباط بین سبک فرزندپروری و موفقیت بچه ها در مدرسه
حاتمه رجبی نیا
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0