0% Complete
صفحه اصلی
/
نهمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
تاریخ ریاضیات؛ ظرفیتی مغفول در آموزش ریاضی
نویسندگان :
امیرحسین مهری
1
محمدجواد اسلامپور
2
مهدیه اجدادی
3
1- دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
2- دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
3- دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
کلمات کلیدی :
تاریخ ریاضیات،آموزش ریاضی،رویکرد مبتنی بر تاریخ
چکیده :
در سالهای اخیر، ادغام تاریخ ریاضیات در آموزش بهعنوان رویکردی مؤثر برای ارتقای کیفیت یادگیری و افزایش انگیزه دانشآموزان مورد توجه قرار گرفته است. این رویکرد، زمینهای را برای درک عمیقتر مفاهیم ریاضی و توسعه مهارتهای تفکر خلاق فراهم میکند. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر تاریخ ریاضیات در آموزش و یادگیری ریاضی، به روش مروری-توصیفی صورت گرفت. جهت گردآوری دادهها ازجدیدترین منابع چندسال اخیر و از پایگاههای معتبر داخلی و بینالمللی استفاده و منابع بر اساس معیارهایی نظیر زمان انتشار، اعتبار علمی، میزان ارجاعات و ارتباط موضوعی، بررسی و تحلیل گردید. یافتهها حاکی از آن است که بهکارگیری تاریخ ریاضیات در تدریس، موجب تقویت درک مفاهیم ریاضی، بهبود نگرش دانشآموزان و توسعه تفکر انتقادی و تحلیلی میگردد. ظرفیتی که با وجود تاریخ غنی و ریاضیدانان بزرگ و تاثیرگذار کشورمان، اگرچه در سالهای اخیر اندکی به آن پرداخته شده، همچنان بهرهگیری لازم از قابلیتهای آن صورت نگرفته است. بنابراین نتایج این مطالعه بر لزوم گنجاندن تاریخ ریاضیات در برنامههای درسی ریاضی و اهمیت آن را بهعنوان رویکردی مؤثر در آموزش ریاضی تأکید دارد.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
تحلیل محتوای ارتباطی بخش ستایش کتاب فارسی متوسطه اول و دوم با اهداف تدوین شده ی آن
سهیل علیزاده - امیرحسین آزاد - رضا اسکندری - سید جلال الدین سجادی
چگونگی رفع دروغگویی دانشآموز پایه ششم ابتدایی
مهرداد مرادخانی - فریبا قاسمی
توسعه خلاقیت دانش آموزان با روش تدریس
زهرا سالاری - زهرا صابر - فهیمه کبیری
شناسایی راهکارهای موثر بر نقش کارکنان در تقویت تربیت دانش آموزان (مورد مطالعه مدارس مقطع متوسطه دوم در استان مازندران)
نگین صدیق - محمد حسن شکی
رابطه عملکرد خانواده و حمایت اجتماعی معلمان زن مقطع دبیرستان شهر ابهر
پروین قنبرلو
تاثیر بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در بهبود فرآیندهای یادگیری و تدریس در مدارس ابتدایی و متوسطه
نساء گلپایگانی
بهکارگیری فناوری اطلاعات (IT) و هوش مصنوعی (AI) در حوزه آموزش
فاطمه اصغری - هاجر دانشور - مرضیه دانشور - مریم برزگر
درس هنر فرصتی برای ایجاد شادی و سلامت روان درمدارس دوره ابتدایی
فاطمه جلیلی
تاثیر قصه گویی تعاملی بر سواد خواندن دانش آموزان پایه ی سوم مدرسه ی پسرانه ی شاهد در شهرستان ساری
وحیده برزه - سیده نیره هاشمیان
بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی با مدیریت دانش در اداره کل ورزش جوانان استان مازندران
باقر تسلیمی ماچکه پشتی - سلمان بخشنده - مهدی کهنسال
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0