0% Complete
صفحه اصلی
/
ششمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
مقایسه محتوای کتاب های درسی علوم تجربی ششم ابتدایی ایران، هندوستان، ترکیه و آمریکا بر اساس سودمندی محتوا، هدف های آموزشی، شکل و خصوصیات ظاهری
نویسندگان :
مریم نظری
1
ائمه صادق کوهستانی
2
1- آموزش و پرورش شهرستان چالوس
2- آموزش و پرورش شهرستان چالوس
کلمات کلیدی :
تحلیل محتوا، علوم تجربی، ششم دبستان، ایران، هند، ترکیه، آمریکا
چکیده :
این مطالعه با هدف تحلیل محتوای کتاب درسی علوم تجربی ششم دبستان ایران، هند، ترکیه و آمریکا بر اساس الگوی مفهومی مقایسه ای انجام شده است. جامعه ی آماری پژوهش کتاب درسی علوم تجربی ششم دبستان چهار کشور مذکور بود که کل جامعه به روش سرشماری به عنوان نمونه مورد مطالعه قرار گرفته است. ابزار جمع آوری اطلاعات، فهرست وارسی الگوی مفهومی مقایسه ای بود که پس از مطاله مبانی نظری تهیه و تدوین شد و به تایید کارشناسان و برنامه ریزان درسی رسیده است. واحد تحلیل تصاویر، آزمایش ها، سوال ها و ... در محتوای کتاب درسی بوده است. نتایج نشان داد که میزان توجه به مولفه های سودمندی محتوا، هدف های آموزشی، شکل و خصوصیات ظاهری در کتاب های علوم تجربی این چهار کشور با یکدیگر تفاوت داشته اند، به طوری که در تمامی موارد کتاب علوم تجربی ششم دبستان آمریکا بیش از کتاب درسی سایر کشورها بر اساس مولفه های سه گانه نگاشته و تالیف شده است. کتاب درسی علوم تجربی ششم دبستان ایران نیز به لحاظ توجه به این سه مولفه ضعیف ارزیابی شده است. بنابراین، بازنگری در هدف_های آموزشی، توجه به مفید بودن و طراحی و شکل ظاهری این کتاب درسی به برنامه ریزان درسی و مولفان کتاب های درسی مقطع دبستان پیشنهاد می شود.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
حل مشکل اسیدیته خاک بوسیله تثبیت آنزیم اوره آز بر روی غشاء نیتروسلولوزی و طراحی سیستم قطره ای آمونیاک
امیررضا احمدی - محمد عرفان نادعلی نیا
ماهیت گفتار درونی
امیرعباس بابکیان پور - فریبا منظمی تبار
کاربرد سامانه های اطلاعات مدیریت در تضمین کیفیت دانش سازمانی
علیرضا طاهرنژاد - سیمین امینی زارع - هادی یزدی
پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات، آموزش از راه دور و جهانی شدن
زهرا قاسم زاده - سعید محسنی پور
بررسی مقایسه ای حملات امنیتی در شبکه های حسگر بی سیم
پویان صالحی - مرنضی غضنفری - نادی علیزاده
بکارگیری ساختار مدارس هوشمند برای آموزش آنلاین هنرستانهای فنی و حرفه ای در دوران تعطیلی اضطراری کوئید - 19
محمد علی چاووشیان
Age and Language Learning: Exploring the Impact of the Critical Period Hypothesis on ESL/EFL Learners
َAtefeh Borunllou - Mohammad Mohammadi
عوامل موثر بر تربیت فرزندان
سیده هما حسینی
تأثیر سرمایه اجتماعی در ترویج فرهنگ ایثارو شهادت
مهدی کهنسال - فاطمه محمدی
چگونگی مدیریت دروس و فضای کلاسهای چندپایه؛ فنون و روشها ی تدریس، گروهبندی
محمد عبداللهی مقدم
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0