0% Complete
صفحه اصلی
/
نهمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
فضاهای فیزیکی مدارس و استفاده بهینه از آن ها
نویسندگان :
فهیمه رضایی
1
غلامحسین رمضانی
2
ویدا وریج کاظمی
3
1- دانشگاه فرهنگیان
2- آموزش و پرورش چالوس
3- آموزش و پرورش چالوس
کلمات کلیدی :
فضای فیزیکی،استفاده بهینه،مدرسه
چکیده :
آموزش و پرورش، زیر بنای توسعه اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی هر جامعه و کلید فتح آینده است و از دیر باز انتظار از آموزش و پرورش آن بوده که انسانهای فردا را تربیت کند و نسل امروز را برای زندگی در جامعهی فردا آماده سازد. بررسی عوامل مؤثربر پیشرفت و ترقی جوامع پیشرفته نشان میدهد كه همه ی این كشورها، آموزش و پرورش توانمند و كارآمدی داشته اند. توجه به ویژگیهای روحی و جسمی کودکان و الگوهای رفتاری آن ها در طراحی محیط آموزشی و عوامل کالبدی موجود، می تواند به یادگیری کودکان و بروز استعدادها و درنهایت به ارتقای ارتباطات کودک کمک کند. در يك نگاه، چگونگي مدرســه ها و عناصر تشكيل دهندة آن نظير نور، صدا، تجهيزات، تابلوهای مدرسه و حياط و تهویه کلاس ها مي تواند در كنار ساير عوامل آموزشي و تربيتي، اثرات قابل توجهي بر فراگيرندگان و دانش آموزان باقي بگذارد. در طراحی معماری و کالبدی بسیاری از مدارس و فضاهای آموزشی کشور، کمتر به جنبههای روانشناختی دانشآموزان توجه ویژه شده است. این پژوهش در پی یافتن موارد و زیرمجموعه های فضاهای فیزیکی مدارس و معیارهایی برای طراحی این فضاها است تا از طریق بهبود رفتار کودکان، ضمن آسایش بخشی به آنان و افزایش قدرت یادگیری، آنها را برای زندگی مستقل در آینده آماده سازد. روش تحقیق به کارگرفته شده در این پژوهش بنیادی می باشد. برطبق دیدگاه صاحبنظران، محیط آموزشی مدرسه باید بهگونهای که یادگیری در آن آسان و خوشایند باشد، طراحی گردد. نتایج این پژوهش نشان می دهد که تابلوهای دیواری، کتابخانه و نمازخانه و حتی نام مدرسه از عوامل اثرگذار فیزیکی بر دانش آموزان می باشد که در این رابطه رعایت اصول معماری و زیبائی فضای مدرسه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در انتهای هر بخش نیز پیشنهاداتی در رابطه با موارد ذکر شده، آورده شده است که امیدواریم نتایج حاصله موجب بهبود شرایط و ارتقای سلامت روان و شادی آینده سازان میهن عزیزمان شود.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
بررسی عملکرد آموزش بر حفاظت از محیط زیست در کشورهای پیشرفته و ایران
پری سیما حسین زاده - فاطمه تقی زاده - ساجده سید نژاد
ارزشیابی توصیفی
اکرم حسین پور
رویکردهای نوین در طراحی الگوریتم های رمزنگاری پساکوانتومی
رحیم اصغری - محمد الهیاری
تکنیک و فنون های آموزش الکترونیکی ومزایا و معایب آموزش مجازی
حمید رستمی
چگونه توانستم رفتار نابهنجار دزدی محمدمهدی را به هنجار تبدیل نمایم؟
طاهره امانی حقانی - حسینعلی عطاران ایرج
فرایند اجرای درس پژوهی درمدارس ابتدایی
هدایت حسین پور - مهناز بابادی - سجاد حسین پور - فرزانه بابادی - ژیلا احمدی
بررسی تاثیر رسانه های جمعی و فضای مجاز ی بر شکل گیری سبک زندگی نوجوانان(مطالعه موردی اینستاگرام)
سیده آرزو سادات - سمیرا امیری
تحقیق و بررسی اثرات روش تدریس خلاقانه بریادگیری
جعفر عسگری - مصطفی شیبانی
بررسی رابطه هوش هیجانی با خلاقیت و عزت نفس دانشجویان
ندا ظهیری خواه - محمد کرد - زینب فرحانی
Unconditionally Artinian Integrability for Multiply Dedekind, Hyperbolic, Tangential Primes
Kianoosh Sabzipour
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0