0% Complete
صفحه اصلی
/
نهمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
فراسوی دیوارهای مدرسه: نگاهی انتقادی به نظام آموزش مدرن و ضرورت رویکرد های آلترناتیو
نویسندگان :
امیراحد عمادی
1
سعید محمد دوست لشکاجانی
2
صدیقه کریمی
3
معصومه نور محمدی
4
رامین حیدری بالسینی
5
1- آمورش و پروش تنکابن
2- آموزش و پرورش تنکابن
3- آمورش و پروش تنکابن
4- آمورش و پروش تنکابن
5- آمورش و پروش عباس آباد
کلمات کلیدی :
مدرسه زدایی،تفکر انتقادی،نظام بانکی آموزش
چکیده :
این مقاله به تحلیل و نقد نظام آموزش و پرورش مدرن از دیدگاه اندیشمندان برجستهای چون ایلیچ، Wagner، فریره و گاتو میپردازد. بررسی این دیدگاهها بر دو محور اصلی متمرکز است: نقد ساختارهای پنهان حاکم بر مدارس و نقد روشهای سنتی آموزشی. اندیشمندان مورد اشاره در این مقاله بر این باورند که مدارس غالباً به جای تقویت کنجکاوی و تفکر انتقادی، ساختارهایی را در پیش گرفتهاند که هدف آنها تبدیل دانشآموزان به افرادی مطیع و تابع دستورالعملها برای استفاده در فرآیند کار است. این فرآیند باعث میشود که دانشآموزان از تواناییهای بالقوه خود دور شوند و نتوانند به رشد و شکوفایی فردی دست یابند. مقاله بهویژه بر تأثیر سیستمهای آموزشی مبتنی بر آزمونها و مدارک معتبر تأکید دارد که به دور از فرآیند خودشناسی و تحقق پتانسیلهای ذاتی افراد است. این ساختارها باعث ایجاد فاصله میان آنچه که نیاز دنیای امروز است و عملکرد نهادهای آموزشی میشود و باعث محدود شدن خلاقیت و تفکر انتقادی در دانشآموزان میگردد. از این رو، مقاله بر لزوم تغییر الگوهای آموزشی تأکید دارد و میگوید که آموزش باید بر پایه "خودرهبری" و "تجربهمحور" باشد تا شکاف موجود میان نیاز
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
چگونه توانستم مشکلات تربیتی ورفتاری کلاس مریم 4 را در استفاده زیاد از فضای مجازی ، شبکه های ماهواره ای و تلفن همراه در شرایط کرونایی و پس از بازگشت به مدرسه اصلاح کنم ؟
زهرا منوچهری - فروزنده نوروزی
بررسی انواع کارآفرینی مبتنی بر ورزش و کاربردهای آن
فهیمه رضایی - فاطمه محمودثانی
بررسی آثار صلوات در زندگی
آذر بیژنی - خدیجه بیژنی - مهدی فلاح
بررسی اثرات دورههای ضمن خدمت سازمان آموزش و پرورش در عملکرد نیروی انسانی متخصص معلمان متوسطهی اول شهرستان آمل
سیده مائده زمانی - مهسا ابراهیمی
اثربخشی آموزش مهارت حل مسأله بر اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان
فاطمه نبی زاده - مریم مردانی زاده - حافظ صفری - اسماعیل مردانی زاده
مدیریت تعارض وحل مسئله درمدرسه
سیده رقیه عبدی کوهی خیلی
مدل رگرسیونی نوآوری در مدارس و انگیزش مشارکت ورزشی با نقش میانجی حمایت اجتماعی در معلمان تربیت بدنی شهر بیرجند
حمیده اسدزاده - امین امانی - سیده معصومه همایونی بائی
عوامل موثر بر افزایش نگرش پژوهش در دانش آموزان توسط سیستم آموزشی
سیده زهرا یحیائی
اثربخشی مهارت اجتماعی دانش آموزان بر یادگیری مشارکتی با میانجی گری سبک های دلبستگی (مطالعه موردی: دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی شهرستان نور)
صبح نساء نوربخش - فرانک پایدار
بررسی ارتباط مدیریت دانش و چابکی سازمانی با نقش میانجی حمایت اجتماعی در معلمان مدارس متوسطه دوم شهر ایلام
سمیه مهری - کوثر مهری - خدیجه مهری
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0