0% Complete
صفحه اصلی
/
هفتمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
اثربخشی زوج درمانی مبتنی بر طرحواره درمانی بر همدلی عاطفی دانشجویان متاهل
نویسندگان :
زهرا حصاری
1
محمدجواد رنجبر
2
1- دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود
2- محقق اردبیلی
کلمات کلیدی :
زوج درمانی،طرحواره درمانی،همدلی عاطفی،دانشجویان متاهل
چکیده :
مقدمه و هدف: دانشجویان متاهل به سبب تداخل برنامه ها و مسئولیت های محولة درسی با زندگی شخصی، ممکن است دچار مشکلاتی در تعامل زناشویی شوند. انواع روش های زوج درمانی برای ارتقا و بهبود متغیرهای مختلف زناشویی به کار می رود. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی زوج درمانی مبتنی بر طرحواره درمانی بر همدلی عاطفی دانشجویان متاهل انجام شد. روش: این مطالعه از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. نمونه شامل 30 نفر از دانشجویان متاهل مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد شهر بجنورد در سال تحصیلی 1401-1400 بود که به طور تصادفی در گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) گمارده شدند. گروه آزمایش مدت 8 جلسه 90 دقیقهای تحت مداخلات زوج درمانی مبتنی بر طرحواره درمانی قرار گرفت و گروه کنترل مداخله دریافت نکرد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه همدلی عاطفی دیویس استفاده شد و برای آزمون فرضیه از آزمون تحلیل کواریانس استفاده شد. یافته ها و نتیجه گیری: تحلیل کوواریانس تفاوت معناداری را بین گروه آزمایش و گروه کنترل در متغیر همدلی عاطفی نشان می دهد (318/882F=). زوج درمانی مبتنی بر طرحواره درمانی می تواند در بهبود همدلی عاطفی بین زوجین دانشجو اثرگذار باشد.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
اثربخشی شفقت درمانی بر الگوی مدرسه شاد در دانشآموزان
سحر مقصودیان - معصومه شهسواری
نگاهی تازه به رسایل سهروردی
طیبه امینی ونکی
اهمیت و نقش قصه در ایجاد و تقویت هویت ایرانی- اسلامی کودکان پیش از دبستان
فریبا سروری - زهره دوانلو
واکاوی افت و شکست تحصیلی دانشآموزان در میان کانالهای مجازی آموزشی
آمنه فرهادی
نیم نگاهی به بسترهای آموزشی برای تدریس در پساکرونا
مهرداد سعدی - کبری دلفی
کاربرد کنترل پیش بین در بهینه سازی بهره وری سیستم های گرمایی خورشیدی
حسین سعیدی - حسن سعیدی
بررسی عوامل موثر بر کاهش تولید پسماند شهری به روش AHP
سجاد صالحی
بررسی انواع حقوق مالی زن در نکاح
حمیدرضا اشراقی - فاطمه فروغی
تاثیر هویت سازمانی بر موفقیت در کار (مورد مطالعه: بخشداری های غرب مازندران)
مهدی صادق کوهستانی
چگونه اختلال بیش فعالی یکی از دانش آموزانم را برطرف کردم؟
نادر عبداله نژاد
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0