0% Complete
صفحه اصلی
/
چهارمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
اهمیت و نقش قصه در ایجاد و تقویت هویت ایرانی- اسلامی کودکان پیش از دبستان
نویسندگان :
فریبا سروری
1
زهره دوانلو
2
1- اداره کل آموزش و پرورش
2- اموزشو پرورش
کلمات کلیدی :
قصه، هویت اجتماعی، هویت دینی، هویت ملی،كودکان پیش از دبستان
چکیده :
حفظ هویت فرهنگی و ملی و ... جوامع در گرو انتقال صحیح آن به نسل های بعدی و با در نظر گرفتن اقتضائات آینده است و فرایند تربیت و پرورش هویت کودکان نیز نیازمند بهره گیری از ابزار متناسب با سطح رشد فکری و ذهنی آن ها می باشد. مهم ترین ابزار تأثیرگذار در دوره پیش دبستانی، قصه و داستان و بازی است که نقش مهمی را در پرورش و رشد فضایل اخلاقی و دینی کودکان ایفا می کنند. بهره گیری از قصه و داستان همواره عامل انتقال و آموزش آداب و سنن، اعتقادات و تاریخ یك نسل به نسل هاى دیگر بوده است و با قصه و داستان نه تنها می توان کودکان را با میراث فرهنگى و آداب جامعه خود آشنا ساخت و قدرت نقادی و خلاقیت، عادت به تفکر فردی و گروهی، ارتقاء سطح قضاوت از طریق استفاده از ملاکها و معیارها را پرورش داد، بلکه می توان به امنیت فرهنگی، تقویت درونی هویت ملی و عناصر مرتبط با آن در کودکان پرداخت. قصه همواره منعكس کننده دیدگاه انسان درباره جهان و عوامل ناشناخته پیرامون او و همچنین وسیله انتقال و آموزش آداب و سنن، اعتقادات و تاریخ یك نسل به نسل هاى دیگر بوده است. با قصه نه تنها مى توان انسان را با میراث فرهنگى و آداب جامعه خود و جهان آشنا ساخت و قدرت تفکر او را پرورش داد، بلکه مى توان زمینه خودسازى و جامعه سازى را در او برانگیخت. آموزش و ایجاد هویت در كودكان امری مهم و ضروری است. براساس اصول تربیتی آموزش و ایجاد یك هویت باید از دوران كودكی فرد آغاز شود، سنین پیش دبستانی برای این منظور بسیار مناسب است. این مقاله به بررسی تاثیر قصه در ایجاد هویت ایرانی- اسلامی در كودكان پیش دبستانی می پردازد. روش پژوهش در این مقاله به صورت كتابخانه ای بوده است. در این مقاله چنین نتیجه گرفته شد كه قصه می تواند بهترین ابزار برای ایجاد هویت برای كودكانی باشد كه هنوز قادر به خواندن و نوشتن نیستند.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
طراحی الگوی استاندارد شایستگی حرفه در سطوح 1 و 2 صلاحیت حرفه ای ملی مبتنی بر ادبیات مرتبط
احمدرضا دوراندیش - عزت الله نادری
تحلیل رابطه بین مدیریت کوانتومی و پذیرش نوآوریهای آموزشی در مدارس ابتدایی
فاطمه عزیزی - سیده خدیجه معافی مدنی
آموزش تربیت به شیوه نوین
افشین کاوسی - علی کاوسی
تبیین انقلاب ویتنام با تأکید بر تعاریف «ترکیبی» انقلاب
مهدی حقیقی
مقایسه آموزش و پرورش ایران با ژاپن و آلمان
مرتضی خیرآبادی - مجید الیاسی کلهودشتی - مهدیه ادبی فیروزجایی - علی میرزایی
بررسی عدالت آموزشی در آموزش و پرورش ایران
زهرا مشایخی فیروز - محدثه صادقی راد - مهسا شعبانی
بررسی شیوههای خلاق تدریس و پرورش خلاقیت در دانشآموزان مقطع ابتدایی
کوثر بهداشتی خسروشاهی - سیده مریم رسولی - محدثه اسمعیلی - ملیحه قجقینژاد - شهرزاد رشیدیمنش
نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و یادگیری
زینب داودی - آرزو موسوی - معصومه همتی زاده
نقش آموزش و پرورش در شکلگیری جامعه مطلوب
امیر صوفی نیا - محسن رحیم بیگی - زهره حسین نژاد
جایگاه پژوهش در مدارس؛ راهکارها و موانع پیشرو
فاطمه ابوالی
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0