0% Complete
صفحه اصلی
/
نهمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
بررسی کارایی برنامه درسی در افزایش خلاقیت دانش آموزان ابتدائی
نویسندگان :
ندا آذرپیرا
1
1- آزاد اسلامی
کلمات کلیدی :
خلاقیت،ابتکار،پیچیدگی،سیالی
چکیده :
جهان امروز جهانی فرا پیچیده با انتظارات و ویژگی هاي متفاوت از گذشته است. آموزش و پرورش براي آماده كردن افراد جهت مواجهه با چالش هاي این عصر فرا پیچیده نیازمند نوسازي و باز سازي و نگریستن از زاویه اي متفاوت و عمل كردن در مسیري متمایز است. پژوهش حاضر به بررسی کارایی برنامه درسی در افزایش خلاقیت دانش آموزان ابتدائی می پردازد و در زمره تحقیقات با روش توصیفی پیمایشی می باشد و برای اینکه بتواند یک تحلیل مناسب داشته باشد نیازمند جامعه آماری و نمونه آماری می باشد و باتوجه به اینکه پژوهش دارای شرط احراز است از یک جامعه آماری 60 نفری بهره می برد و با روش سرشماری این نمونه نیز انتخاب شده است. برای تحلیل داده ها نیز با بهره گیری از پرسشنامه استاندارد تورنس با 60 سئوال که برحسب طیف پنج گزینه ای لیکرت امتیازدهی شده بهره برده ایم و با انجام آزمون Post & Pre Test به سنجش دو گروه کنترل و مشاهده پرداخته شد که در نهایت مشخص گردیده شد که برنامه های درسی بر هنر افزایش سیالی خلاقیت اثرگذاشته و این اثرگذاری از نوع مثبت و افزایشی می باشد، برنامه های درسی بر هنر افزایش ابتکار خلاقیت اثر نگذاشته، برنامه های درسی بر هنر افزایش انعطاف خلاقیت اثرگذاشته و این اثرگذاری از نوع مثبت و افزایشی می باشد و همچنین برنامه های درسی بر پیچیدگی خلاقیت اثرگذاشته و این اثرگذاری از نوع منفی و فرسایشی می باشد. بطور کلی می توان اینگونه نتیجه گیری نمود که فراهم آوردن زمینه ها و شرایطی که به تقویت تفکر خلاق در مدارس منجر شوند دامنه وسیعی دارد که از تغییر در نگرش ها تا روش های تدریس امتداد می یابد. علاوه بر آن هرچه دانش آموزان به صورت نظام دار در معرفی مجموعه فزاینده ای از اطلاعات و مسائل مفاهیم دشوار قرار گیرند، به طور خود به خودی، توانایی فکر کردن و نیز توانایی تولید جزئیات و پرداخت پاسخ آنها رشد خواهد یافت.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
اثربخشی روش های آموزشی ادراکی حرکتی بر بهبود عملکرد عصب روان شناختی دانش آموزان دارای اختلال های یادگیری غیرکلامی
مریم فلاح پور - فرشته باعزت
نقش فن آوری اطلاعات و ارتباطات بر نظام آموزشی مدارس ابتدایی
فرشته چاری سرستی - نرگس گرائلی شیخ
بررسی رابطه سبک های فرزند پروری با جرأت ورزی دانشآموزان
آیت قدوسی نژاد - سالار عبدالملکی - محمد عبدالملکی - پیمان ساعدی
سه گانه ی طلایی بازی در ریاضیات: بازیکن های فراگیر، کُنش های یادگیری و نمایه عمل در نتیجه
معصومه حسنی سوخت آبندانی - مریم یعقوبی
بررسی و شناسایی راههای آگاه سازی و فرهنگ سازی عموم در جهت حفاظت از منابع کمی وکیفی آب
سید محمد مهدی برزگر - سیده کلثوم طاهری
هوش مصنوعی به عنوان ابزاری نوین در فرایند آموزش و یادگیری شیمی
صدیقه خرم بین - سیدنظام حسین نژاد
تببین رابطه بهزیستی روانشناختی با انگیزش شغلی و نقش واسطه ای کامیابی در دبیران تربیتبدنی استان خراسان جنوبی
هانیه هامونی - مرجان مظفری - نرگس نوروزی - مرضیه مودی
نقش آموزش مجازی در کیفیت آموزشی مدارس متوسطه
ام فروه محمدی
مدل مفهومی برنامه ریزی فضایی شهری با تاکید بر مفهوم شهر حساس به آب
عارفه اسلامی - محمدرضا حق جو
مدیریت سامانه های اطلاعاتی
علیرضا طاهرنژاد - سیمین امینی زارع - هادی یزدی
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0