0% Complete
صفحه اصلی
/
سومین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
نقش برنامه درسی پنهان در مدارس
نویسندگان :
ریحانه بذرافشان دلیجان
1
لادن سلیمی
2
علیرضا عباسیان
3
1- دانشگاه ازاد ساری
2- دانشگاه ازاد ساری
3- دانشگاه ازاد ساری
کلمات کلیدی :
برنامه درسی ، برنامه درسی پنهان ، مدارس
چکیده :
بیشتر مطالبی که نطام های آموزشی می آموزند ، برنامه ریزی شده و آشکار ند اما مطالبی نیز وجود دارند که آشکار و صریح نبوده و پنهان و غیر برنامه ریزی شده هستند . شواهد این دوگانگی را می توان در برنامه درسی پنهان یافت که جعبه سیاه آموزشی نامیده می شود . هدف پژوهش حاضر بررسی ماهیت جنبه های مختلف برنامه درسی پنهان و شناسایی عواملی است که از طریق برنامه ی درسی پنهان به دانش آموزان منتقل می شود . برنامه درسی پنهان را باید یکی از سرمایه های مفهومی رشته برنامه درسی به شمار آورد . طرح این مفهوم سبب شده است تا نگاه سطحی نگرانه نسبت به پدیده برنامه درسی کاهش یافته و به صورت اجرایی در برنامه های آموزشی مدارس مد نظر قرار گیرد . این مفهوم نخستین بار در سال 1968 توسط فیلیپ جکسون مورد استفاده قرار گرفت . اما در طی چند دهه گذشته بسیار مورد توجه نظریه پردازان حوزه برنامه درسی قرار گرفته است و هر یک از زاویه خاصی آن را مورد بررسی قرار داده اند . این مقاله به روش مروری – کتابخانه ای انجام گرفته است . در این پژوهش سعی شده است تا با بررسی پیشیه پژوهشی مربوطه و دیدگاه های مختلف صحبت شود تا حتی المقدور شناخت و درک آن را برای بسیاری از افراد تسهیل نماید .
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
مزیت رقابتی مدیریت دانش بر بحران بیماری کرونا در سازمان آموزش و پرورش
فرشته چاری سرستی
یادگیری سیار الزامی در عصر حاضر
هایده پورشعبانی کشکانی - زهرا پورشعبانی کشکانی
تاثیر تکنیک های رفتاری در آموزش مجازی
ارشیا آقاجانپور
بررسی مزایا و معایب اینترنت اشیاء
حسین سعیدی - حسن سعیدی - فاطمه شکری
رابطه بین فرهنگ سازمانی و اثربخشی سازمانی (مطالعه موردی: ادارات ورزش و جوانان شمال کشور)
سیدحسین علوی - برانوش نیک بین - مهتاب مردانی
شادی در اسلام
خدیجه موسوی
چگونه توانستم ناتوانی یادگیری ریاضی مرضیه را کاهش دهم و یادگیری او را ازتقاء بخشم
فخرالسادات عابدینیان
بررسی تطبیقی آموزش و پرورش کشور های ایران و روسیه
جواد یوسفی - امیرمحمد خاکی - محمد رمدانی - حمید فرجام
رابطه بین اضطراب ناشی از کرونا و تاب آوری با رضایت شغلی معلمان دوره ی ابتدایی شهر ساری
مریم انصاری
بررسی رابطه بین باورهای فراشناختی و اضطراب کرونا در دانش آموزان متوسطه اول شهر بابل
آتنا باقرزاده شش پل - فریبا فرحیان رودی - مریم دولت یاری
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0