0% Complete
صفحه اصلی
/
هفتمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
تبیین رابطه یادگیری و چابکی سازمانی با نقش میانجی سرمایه روانشناختی در معلمان استان ایلام
نویسندگان :
فاطمه بابائی
1
زینب اسدزاده
2
معصومه احمدی فرد
3
کلثوم شمسایی
4
1- دانشگاه الزهرا
2- دانشگاه باختر
3- دانشگاه باختر
4- دانشگاه شهید چمران اهواز
کلمات کلیدی :
یادگیری،چابکی سازمانی،سرمایه روانشناختی
چکیده :
تغییرات سریع و مداوم یکی از چالشهای اساسی سازمانهای امروزي است. سازمانها معمولاً داراي اهداف مشترکی همچون کیفیت کاري بالا، عملکرد مؤثر و ارائه خدمات مناسب به مشتري، در محیطی بسیار پویا و متغیر هستند. هدف از این پژوهش تبیین رابطه یادگیری و چابکی سازمانی با نقش میانجی سرمایه روانشناختی در معلمان استان ایلام است. روش پژوهش حاضر توصيفي و از نوع همبستگي است، جامعه آماري كليه معلمان استان ایلام به تعداد 7700 نفر و تعداد نمونه به روش تصادفي ساده 384 نفر انتخاب گرديده است، ابزار پژوهش شامل پرسشنامه یادگیری سازمانی نیفه (2001)، پرسشنامه استاندارد چابکی سازمانی مهربان (1393) و پرسشنامه استاندارد سرمایه روانشناختی لوتانز (۲۰۰۷) میباشد. تجزیهوتحلیل یافتهها در دو بخش توصيفي استنباطي انجام شد. از آزمون کالموگروف- اسميرنف براي بررسي نرمال بودن توزيع دادهها و از ضريب همبستگي پیرسون براي بررسي رابطه بين یادگیری و چابکی سازمانی با سرمایه روانشناختی استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد بین سرمایه روانشناختی و یادگیری و چابکی سازمانی رابطه معنیدار و مستقیمی وجود دارد. همچنین 19 درصد از واریانس متغیر یادگیری سازمانی بهوسیله متغیر سرمایه روانشناختی پیشبینی میشود و 34 درصد از واریانس متغیر چابکی سازمانی بهوسیله متغیر سرمایه روانشناختی پیشبینی میشود. بهطورکلی میتوان بیان کرد که توجه به سرمایه روانشناختی در بين معلمان منجر به افزايش چابکی و یادگیری در سازمان میشود. اهمیت یادگیری در سازمان نباید فقط داشتن دانش بیشتر باشد بلکه توانایی ایجاد، انتقال و استفاده از دانش با هدف دستیابی بهتر به اهداف است که مسئولین و مدیران میتوانند زمینه ارتقای چابکی در سازمان را فراهم آورند. کلمات کليدي: یادگیری، چابکی سازمانی، سرمایه روانشناختی.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
بررسی آثار صلوات در زندگی
آذر بیژنی - خدیجه بیژنی - مهدی فلاح
نقش معلمان در تربیت اقتصادی،سیاسی و اجتماعی دانش آموزان
زهرا آذر
بررسی تاثیر شیوه های مدیریت استرس دانش آموزان ابتدایی محمودآباد بر اعتماد به نفس و عملکرد تحصیلی در کلاس درس مجازی
امه هانی اکبرزاده - فاطمه رستگار تبار
تاثیرسنجی مصرف آب و مایعات در عملکرد ورزشی ورزشکاران
ماتینا باعث - محمد باعث
بررسی مقایسهای رفتارهای پرخطر و عوامل خطرساز و محافظتکننده مصرف مواد در میان دانشآموزان دختر و پسر شهر چالوس
فرزانه محمودبابویی - زهرا کریمی راد - سمیه الله بداشتی
بررسی رابطه شایستگی های مدیران با نشاط آفرینی سازمانی معلمان مقطع ابتدایی شهرستان رشتخوار
محمود لطفی - حسین مومنی مهموئی
آشنایی دانش آموزان با تاثیرات منفی شبکه های اجتماعی و راهکارهای استفاده بهینه از آن
فاطمه جلالی کندلوسی
نقش گروه در بهبود عملکرد ریاضی دانش آموزان
نادره حمیدی - سیده مائده زمانی - مریم قادری - فاطمه احمدی راد
شیوه های نوین در آموزش و پژوهش و چالش های آن(درس پژوهی )
زینب سام دلیری - مهشید دانش
بررسی رابطه بین شبکه های اجتماعی با روابط فرزندان و والدین متغیر میانجی هوش اخلاقی
محبوبه نجارپورکجور
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0