0% Complete
صفحه اصلی
/
نهمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
تربیت فقهی و دینی دختران
نویسندگان :
ملیحه محمدنژاد نامانلو
1
1- اداره آموزش و پرورش شیروان
کلمات کلیدی :
تربیت فقهی،دختران، والدین،احکام فقهی،احکام تربیت
چکیده :
از برجسته ترین چالش های جوامع امروزی کم رنگ شدن پایبندی به احکام دینی، اجتماعی و فرهنگی دختران می باشد که با تلاش روز افزون مخالفان دین در حال پراکنیدن است؛ تا به جایی که حتی جوامع اسلامی از این چالش بزرگ در امان نمانده اند. یکی از روش هایی که یاری می دهد دختران از این معضلات دور نگه داشته شوند، مساله تربیت فقهی است. نوشتار پیش رو با توجه به نیاز دینی و علمی جامعه بر پایبندی به احکام دینی در صدد برآمده به بررسی تربیت فقهی دختران با روش تحلیلی-توصیفی و گردآوری کتابخانه ای بپردازد. در این مجال ضمن بسط اصول فقه در حوزه مسائل تربیت دختران، با نگاه فقهی به موضوع احکام تربیت عاطفی، عبادی و جنسی دختران پرداخته شده است. در واکاوی رویکرد تربیت فقهی دختران از احادیث فقهی ائمه ی معصومین و بزرگان و روایات بهره گرفته شده است. در ادامه بایستگی های والدین نسبت به دختران در زمینه تربیت فقهی دختران با ادله بیان شده که در این میان می توان به آموزش نماز و روزه اشاره نمود. غایت این نوشتار به تحلیل و واکاوی شالوده ها و مبانی فقهی و اقسام آن از جمله تربیت عبادی، تربیت جنسی، تربیت عاطفی و تربیت جسمی تحقق یافته و با استدلال وجوب و استحباب وظایف و بایستگی های والدین از جمله روش الگویی، تکریم و بازی با دختران پرداخته شده است در زمینه اقسام تربیت، نسبت به دختران، مورد کنکاش و واکاوی قرار گرفته است. امید است این نوشتار بتواند گامی موثر در راستای تربیت فقهی دختران جوامع اسلامی، به ویژه کشور باشد.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
نقش معلمان در تقویت روحیه امر به معروف و نهی از منکر در دانش آموزان
سیده محترم محسنی - سیده سمانه قربانی - سیده لیلا موسوی - منصوره حسن زاده شهابی
تاثیر توسعه اقتصادی، اجتماعی و جمعیت در برنامه ریزی آموزش و پرورش
طاهره محمدی تویه دروای - مهسا لازمی طالشمیکاییل
بررسی چگونگی تاثیر اضطراب برفرایند تحصیلی دانش آموزان
لیلا بانی - آرزو شکوری
نقش تمرینهای آموزشی در افزایش علاقهمندی کودکان به مطالعه و ریاضیات در کودکستان
مرضیه کرمانیان - فاطمه احمد زاده عالمی
آیا آموزش مهارت های زندگی بر پرخاشگری و احساس امنیت اجتماعی در دانش آموزان دوره دوم ابتدایی موثر است؟
هدی کوچکی - نرگس راونگ
تحلیل محتوای کتاب درسی ریاضی ششم ابتدایی با روش تحلیل محتوا خلاقیت گیلفورد
احسان عمویی اسرمی - لیلا باجان - سمیرا سارانی - کبری توکلی - فاطمه زهرا موزن
بررسی روش های تدریس استفاده شده معلمان در فضای مجازی (مطالعه موردی شهری معلمان ابتدایی شهرستان نوشهر)
فاطمه خواجوند خوشلی - سمانه محمد یوسفی
بررسی رابطه بازاریابی اجتماعی و ارزش ویژه برند باشگاه فوتبال نساجی مازندران «بزرگسالان»
جمشید سیارنژاد - یونس گرایلی شیخ
اثربخشی آموزش مهارت حل مسأله بر اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان
فاطمه نبی زاده - مریم مردانی زاده - حافظ صفری - اسماعیل مردانی زاده
بررسی کتاب ریاضی پایه ی ششم ابتدایی در نظام آموزشی 3 – 3 – 6 و تحلیل محتوا بر اساس دیدگاه خلاقیت گیلفورد
عبدالله عزیزی - شهناز عزیزی
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0