0% Complete
صفحه اصلی
/
هشتمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
تحلیل محتوای کتاب درسی جغرافیای متوسطه دوم بر مبنای تفکر انتقادی لیپمن
نویسندگان :
جواد حسینی
1
1- آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران(پاکدشت)
کلمات کلیدی :
تفکر انتقادی،تفکر انتقادی لیپمن،تحلیل محتوا،کتب درسی جغرافیا
چکیده :
یکی از شیوههای تفکر، تفکر انتقادی است. امروزه به دلیل حضور رسانههای متنوع و سرریز اطلاعات به افراد نیاز مبرم به تعیین اعتبار و سنجش ارزش اطلاعات بیشازپیش حائز اهمیت است؛که این امر بهوسیلهتفکر انتقادی ارزیابی میشود. نظام آموزشوپرورش با ابزار اساسی خود یعنی کتب درسی یکی از راههای پرورش تفکر انتقادی در فراگیران است. مقاله حاضر باهدف تحلیل و بررسی محتوای کتب درسی جغرافیای متوسطه دوم بر مبنای مؤلفههای تفکر انتقادی است. پژوهش حاضر کیفی و از نوع تحلیل محتوا و ازنظر هدف کاربردی است. محتوای کتب درسی براساسمؤلفههای تفکر انتقادی لیپمنبررسیشده است.مقولههایموردبررسی در این پژوهش مؤلفههای پرسش گری، مفهومسازی، قضاوت صحیح، استدلال کردن و منطقی بودن را شامل میشود. نتایج نشان میدهد میزان توجه به مؤلفههای پرسش گری و مفهومسازیبیشتر از سایر مؤلفهها است و مؤلفهی قضاوت صحیح کمترین میزان فراوانی را دارد.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
نقش مؤثر قدرت معلمان در اداره کلاس و تدریس در فضای مجازی در زیست بوم جدید
باقر تسلیمی ماچکه پشتی - زینب نبی زاده - احمد قاسمی - سکینه میرزایی
تحلیل محتوای کتاب حسابان (1) پایه یازدهم متوسطه ی دوم (رشته ریاضی و فیزیک) بر اساس تکنیک ویلیام رومی، حیطه ی شناختی بلوم
فاطمه مقصودی - منظر مالکی - حمیده حسامی - مرضیه لاله
بررسی آسیب شناسی مدرسه در افت تحصیلی دانش آموزان
سمیه حسن نژاد خسروآبادی - زهرا منصور سمایی
چگونه توانستیم،ضعف در اعتماد به نفس محمد،دانش آموز پایه هشتم،را تقویت کنیم؟
محمد ناهیدی - سیده فاطمه زهرا حسینی
پژوهش مقایسه شادکامی، امید به زندگی و خودکارآمدی دبیران زن بازنشسته تربیتبدنی و غیرتربیتبدنی
فرحناز نجف پور - حسن علی خانی
بررسی رابطه فرهنگ سازمانی با نوآوری آموزشی معلمان
زهره فلاح - زهرا ادیبی
تاثیر آموزش مهارتهای اجتماعی بر پیشرفت تحصیلی
جواد حسین نیا - حسن فریدی - نسترن فرج زاده - حمیدرضا فریدی
کیفیت زندگی و میزان اضطراب دانشآموزان در دوران پاندمی کرونا
هاجر دانشور - مرضیه دانشور - معصومه موسی پور آهنگر - مهدی رمضان نژاد کفشگری
بررسی خلاقیت ریاضی فردی دانشجو معلمان ریاضی در فرآیند طرح مسئله ریاضی
امیر سلطانی فرد - ابراهیم ریحانی - سعید حق جو
جایگاه معلم فرهیخته ریاضی دربزرگراه تعلیم وتربیت
فرشته خادمی - پرستو پرتقالی
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0