0% Complete
صفحه اصلی
/
هفتمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
نقش شیوههای فرزندپروری در پیشبینی مسئولیتپذیری دانشآموزان نوجوان
نویسندگان :
محدثه ملکزاده فیروزآبادی
1
خدیجه زارعی محمودآبادی
2
مریم زارعی محمودآبادی
3
1- پردیس فرهنگیان فاطمه الزهرا یزد
2- دانشگاه یزد
3- دانشگاه پیام نور میبد
کلمات کلیدی :
فرزندپروری،مسئولیت پذیری،دانشآموزان،نوجوان
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف نقش شیوههای فرزندپروری در پیشبینی مسئولیتپذیری دانشآموزان نوجوانانجام گرفت. این پژوهش یک مطالعه توصیفی و همبستگی و از لحاظ هدف نیز کاربردی بود. جامعه آماري پژوهش حاضر شامل كليه دانشآموزان دختر و پسر دوره اول متوسط شهر میبد بود که با شيوه نمونهگيري در دسترس تعداد ۳۰۰ نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. شرکت کنندگان به پرسشنامههای سبکهای فرزند پروری بامریند و بعد مسئولیتپذیری پرسشنامه روانشناختی کالیفرنیا (۱۹۸۷) پاسخ دادند. دادههاي جمعآوري شده با استفاده از آزمون های همبستگی پیرسون و رگزرسیون چندگانه و با بهرهگیری از نرمافزار SPSS26 تجزيه و تحليل شد. یافتههای پژوهش نشان داد بین سبک فرزندپروری مقدرانه و مسئولیتپذیری دانشآموزان رابطه مثبت معنیداری وجود دارد (0۰۱/0>P) همچنین بین سبک فرزندپروری سهل گیرانه و سلطهگرانه با مسئولیتپذیری دانشآموزان رابطه منفی معنیداری وجود دارد (0۰۱/0>P). نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد سبک فرزندپروری مقتدرانه، سبک فرزندپروری سلطهگرانه و سبک فرزندپروری سهلگیرانه سهم معناداری در پیشبینی اضطراب اجتماعی دانشآموزان دارند (01/0>P). همچنین فرزندپروری سلطهگرانه سهم بیشتری در پیشبینی مسئولیتپذیری دانشآموزان داشت. این یافتهها نقش شیوههای فرزندپروری در پیشبینی مسئولیتپذیری دانشآموزان را تائید میکند.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
ارزیابی لرزه ای رفتار سکوهای ثابت دریایی جکت بر مبنای سطح عملکرد
پژمان محمدنیا جنید
نقش زبان و ادبیات فارسی در ایجاد ارتباط موثر
نگار رشید
بازشناسی اثربخشی مولفه های فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) بر سیستم مدیریت آموزشی در ایران
شیما جامی - لعیا قوّتی
تبیین کیفیت آموزش بر اساس عوامل موثر بر مداخلات آموزشی در مدارس ابتدائی شهر محمودآباد
فائزه فلاح - لیلا رضائی
نقش شبیه سازی و بازی های آموزشی بر خلاقیت و یادگیری دانش آموزان
حسین احمدی
راهکارهای برطرف کردن ضعف املای دانش آموز کلاس چهارم مدرسه پسرانه شریعتی شهر زرین رود
سمیه بیگدلی
شِما و نِمای ارزشیابی تجربه شده تا احیای اصول ارزشیابی در مبانی نظری سند تحول با بازی
عاطفه مجدی کفشگری - مریم گلبراری - فاطمه پور عباس قاجاری
یک مدل مفهومی آموزش از راه دور آنلاین در آموزش عالی
مهناز خنیفر
چگونگی ارتقا مهارت های خواندن انتقادی در دانش آموزان متوسطه دوم از طریق زبان فارسی
محمد صادق عباسی زیروانی - زهرا نصریان
تدوین برنامه استراتژیک استعدادیابی فوتبال استان مازندران
سیدحسین علوی - حمیدرضا خسرپور
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0