0% Complete
صفحه اصلی
/
هشتمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
اثربخشی آموزش ماهر ارتباطی بر اضطراب نوجوان در محیط های اجتماعی
نویسندگان :
امیرعباس بابکیان پور
1
مائده اشرفی
2
1- دانشگاه آزاد اسلامی همدان
2- دانشگاه آزاد اسلامی همدان
کلمات کلیدی :
ماهر ارتباطی،اضطراب،اجتماع
چکیده :
دنیایی با این همه پیچیدگی و تغییرپذیری که در این بین، بزرگسالان را با آن همه تجربه سردرگم، پرسشان و مضطرب کرده است، دیگر چه انتظاری و توهمی داریم از نوجوانی که به تازگی با پاهای لرزان و پر از اشتیاقش در جاده پر پیچ و خم زندگی قدم گذاشته است، دچار اضطراب نشود و محکم گام بردارد. باید این پاهای پرامید به کفش هایی مقاوم، مجهر شوند. یکی از این کفش ها که می توان در هر مکانی از آنها استفاده کرد، کفش ماهر ارتباطی است. با توجه به این مهم، هدف از پژوهش حاضر، اثربخشی آموزش ماهر ارتباطی بر اضطراب نوجوان در محیط های اجتماعی بود. پژوهش حاضر از حیث روش شناسی نیمهآزمایشی با طرح پيشآزمون، پسآزمون با گروه كنترل برابر و از نوع پژوهشهاي مداخلهاي بود. جامعه آماری، شامل تمامی نوجوانان استان همدان در سال 1402 می باشند که براساس اطلاعات آمار مرکز ایران (1395) به تعداد 91820 نفر نوجوان دختر و پسر 11 الی 14 ساله در کل استان (شهری و روستایی) بودند. نمونه آماری در این پژوهش تعداد 30 نفر از نوجوان پسر و دختر در بازه سنی 11 الی 14 ساله از کل استان همدان بودند که به شیوه در دسترس هدفمند در کارگاه ماهر ارتباطی آموزشگاه فنی و حرفه ای (بهتر از خود) در شهر همدان شرکت داشتند و به صورت کاملاً تصادفی در دو گروه مساوی آزمایش و کنترل جای گرفتند، همچنین جهت سنجش اضطراب نوجوانان از پرسشنامه 21 DASS- استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از آن بود که آموزش در حوزه مهارت های ارتباطی می تواند سطح آگاهی نوجوان به مسائل پیچیده ارتباطی را بیشتر کند و کمتر تحت آسیب های محیط های اجتماعی قرار گیرد و به تبع کمتر مضطرب شود. لذا پیشنهاد می شود که مدارس متوسطه کشور چه در قالب دروس تعریف شده و چه در قالب کلاس های آموزشی، نوجوانان را به مهارت های ارتباطی مجهز سازند تا مشکلات و تغییرات محیط های اجتماعی را شخصی سازی نکنند و کمتر دچار اضطراب شوند.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
روش های نوین تدریس وآموزش علوم تجربی مقطع ابتدایی
عالیه پیرخندان گل سفید - پریسا کیا - سیده لیلا سمایی
نوآوری، خلاقیت و کارآفرینی
رویا صلاحی نژاد
مطالعه ای بر فناوری تلسکوپ از ساخت تا استقرار در ایستگاه فضایی
الناز خلیلی - حنانه ناصری
نقش تفکر خلاق و تفکر انتقادی در یادگیری دانش اموزان
مائده نورالهی فومشی - الهه یوسفی - زهرا وسگری
رویکرد سازنده گرایی به فناوری در آموزش ریاضی
مرتضی گرزین نژاد - نگین صادقی - علی توسلی
آموزش برنامه تابآوری پنسیلوانیا و اثربخشی آن بر گرایش به خودکشی در نوجوان دختر متواری از منزل: یک مطالعه اقدام پژوهی
مهدی شمالی احمدابادی - عاطفه برخورداری احمدآبادی
بررسی مهم ترین چالشهای نظام آموزش عالی در کشور ایران (مطالعه موردی دانشگاههای شهرستان سوادکوه، قائم شهر، بابل، ساری)
الهام عبداللهی - آزاده عبداللهی - سکینه مهدوی
بررسی رابطه اخلاق حرفه ای و رهبری توانمند ساز در مدارس استان مازندران
ربابه غلامی - مصطفی عزیزی شمامی - ابراهیم صالحی عمران
بررسی توانایی طرح مسأله دانشجویان رشته ریاضی در یک موقعیت ساختار یافته
مهدیه اجدادی - ابراهیم ریحانی
بررسی رابطه سبک های مقابله با استرس با عزت نفس و استقلال شغلی در دانشجویان پیام نور شاهرود
سمانه بسطامی - زهرا عجم
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0