0% Complete
صفحه اصلی
/
سومین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
ارزیابی نقش درس پژوهی در پرورش سطح مهارت حرفه ای معلمان مقطع ابتدایی استان آذربایجان غربی
نویسندگان :
خالد علی پور
1
ایوب مصلحی
2
خدیجه ممندی
3
1- تبریز
2- آموزش و پرورش
3- آموزش و پرورش
کلمات کلیدی :
درس پژوهی، مهارت حرفه ای،معلمان مقطع ابتدایی،استان آذربایجان غربی
چکیده :
یکی از رویکردهای پژوهشی که در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته، درس پژوهی است که بر اساس آن معلمان در جلسات هم اندیشی پیرامون اهداف دروس با یکدیگر به بحث و تبادل نظر پرداخته، برنامه تدریس خود را تدوین نموده، و آن را به مرحله اجرا می گذارند و سپس به نقد و بررسی و اصلاح آن می پردازند. در طی این فرایند معلم دریافت کننده است، اما بهره وران نهایی دانش آموزان هستند. درس پژوهی رويکرد ديگری برای توسعه دانش حرفه ای معلمان است،که از درون مدارس ژاپني مطرح و توسعه يافته است.درس پژوهی یک رویکرد توسعه حرفه ای با پژوهش مشاركتي، در كلاس درس است که طی آن معلمان با یکدیگر برای تدوین طرح درس، اجرا و مشاهده نتایج آن در جهت بهبود یادگیری دانش آموزان همکاری و مشارکت می نمایند. درس پژوهی روشی راهبردی برای عملیاتی کردن نظریهها و تئوریها در سطح کلاس میباشد. در واقع این روش مبتنی بر بحث و گفتمان گروهی معلمان جهت ارتقای کیفیت تکنیکها، استراتژیها و روشهای تدریس به منظور تسهیل روند رسیدن به اهداف آموزشی میباشد. بکار گیری این روش به توسعه مهارت حرفه ای معلمان خلاقیت، تفکر انتقادی و ریسکپذیری در تفکر کردن همکاران هم می انجامد. ضمن اینکه همکاران از طریق این روش علاوه بر ارتقای کیفیت تدریس، به ارتقای دانش خود درزمینه ی موردبحث نیز میپردازند. روش پژوهش در مقاله حاضر پس رویدادی از نوع علی مقایسه ای است. روش گردآوری اطلاعات کتابخانه ای و میدانی می باشد، هدف تحقیق بررسی نقش درس پژوهی در پرورش سطح مهارت حرفه ای معلمان مقطع ابتدایی استان آذربایجان غربی می باشد.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
عوامل افت تحصیلی دانش آموزان
سید علی اصغر محمدی جورجاده - سیدهادی حسینی - رامین حیدری بالسینی - مهدی آقایی - سینا علیزاده
اثربخشی طرحواره درمانی بر نشخوار فکری نوجوانان کنکوری
نسیم سیف هاشمی
شناسایی مؤلفه های آینده پژوهی نظام آموزش وپرورش در سند تحول بنیادین در افق چشم انداز 1404
زهرا بهرامی - مجید خورشیدی - عباس وفائی سورکی
اثربخشی روشهای نوین مدیریت مدرسه در بروز نوآوری و خلاقیت دانش آموزان
زهرا سلیمانی
عوامل موثر بر مدیریت پیش کنشی در معاونت تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران
مهدی نادری - بهزاد باقریان - رضا آرامش - حسن جعفری
تحلیل محتوا متن کتاب مطالعات اجتماعی سوم دبستان با روش ویلیام رومی
فاطمه بابایی - شهلا اسکندری - فاطمه قریشی - زهرا هاشم زاده
اقدام پژوهی درباره چگونه توانستم مشکل املای دانش آموز کلاس دوم ابتدایی رابهبودبخشم؟
سیده مریم موسوی
به کارگیری یادگیری عمیق در بهبود حرکت ماشین های خودران
محمدکاظم طهماسبی - محمد شیخ الملوکی
یادگیری معکوس
زهره سربندی فراهانی
تاثیر متغیر سن به عنوان مولفه ای هویتی بر فرایند یادگیری زبان خارجی
سید بهنام علوی مقدم - رضا خیرآبادی
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0