0% Complete
صفحه اصلی
/
نهمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
واکاوی روش تدریس معکوس بر یادگیری معنادار دانشآموزان در درس ریاضی؛ مطالعهای به روش فراترکیب
نویسندگان :
فاطمه فردوسی نیا
1
1- دانشگاه تهران
کلمات کلیدی :
روش تدریس معکوس،یادگیری معنادار،تدریس ریاضی
چکیده :
یادگیری ریاضی نیازمند درک توالی و ارتباط مفاهیم برای آموختن و تشکیل ساختارهای ذهنی آن است. روش تدریس معکوس با استفاده از یادگیری معنادار، ریاضیات عقلانی و ریاضیات بامعنا را به جای ریاضیات حافظهای را برای حصول درک عمیق توصیه میکنند. پژوهش حاضر نیز با هدف واکاوی روش تدریس معکوس بر یادگیری معنادار دانشآموزان در درس ریاضی انجام شد. بدین جهت، با استفاده از روش پژوهش فراترکیب سندولوسکی و باروسو (2007) 43 مقاله انتخاب شدند. انتخاب مقالات از پایگاه دادههای جهاد دانشگاهی، مقالات علمی کنفرانسهای کشور، پایگاه نشریات کشور، ایران داک، گوگل اسکولار، پروکوئست و ساینس دایرکت در دو زبان فراسی و انگلیسی و بدون در نظر گرفتن بازه زمانی صورت گرفت. مقالات منتخب با استفاده از روش CASP ارزیابی شدند. جهت تحقق قابلیت اعتبار الگوی پژوهش خود بازبینی محقق و برای تحقق قابلیت اعتماد یافتهها از روش مرور همتا (توافق بین دو کدگذار) استفاده شد. سپس، جهت اعتباریابی الگوی پژوهش دو تن از متخصصان برنامهریزی درسی نتایج یادگیری معنادار تدریس ریاضی به روش تدریس معکوس را مثبت ارزیابی کردند. در نهایت، نتایج یادگیری معنادار تدریس ریاضی به روش تدریس معکوس توسط متخصصان مثبت ارزیابی شد. سپس، پیامدهای این شیوه در چهار مقوله انعطافپذیری آموزش ریاضی، یادگیری مشارکتی، افزایش بازده کلاس و افزایش توانایی و فهم معلمان نسبت به درس ریاضی طبقهبندی شد و زیرمقولههای هر یک نیز ذکر گردید.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
مروری برنقش مدارس درسلامت دانشآموزان
محمدرضا حیدری - سلمان حیدری - نرجس سلیمانپور
مزایا و معایب آموزش مجازی
معصومه غلامی - راحیل اسدی
پرتوی از آینده پژوهیِ اقدام گرا بر پداگوژی خلاق در آموزش و پژوهش ادبیات فارسی
سارا ذبیحی - سیدطاهر قادری - فاطمه مسافر
سنجش و ارزشیابی در آموزش ریاضی
مرضیه سادات حسن پور - فاطمه طالب پور آقاملکی - فاطمه احمدی راد - مریم یوسفی تبار فیروزجاه
بررسی تاثیر آموزش بر فعالیت فیزیکی دانش آموزان با دو روش سخنرانی و آموزش در گروه همسالان
عاطفه حق پرست گل افشانی - کاملیا روحانی - فاطمه سلمانی
بررسی موانع اوقات فراغت فرهنگیان شهر زهدان
مهرداد جهاندیده - پرهام رزگی
تاثیرشکاف دیجیتال بر فرایند آموزش و یادگیری در دوران کرونا
کوثر کاظمی فلوردی - پرستو پرتقالی - میترا حق شناس - ملیحه بابایی - صدیقه عبدالله زاده
رابطه میان سبک های رهبری مدیران و مدیریت دانش در مدیران مقطع متوسطه شهرستان بابل
سیده مرضیه هاشمی - محمدباقر فرقانی اوزرودی - وحید فلاح
نقش انگیزش و هیجانات تحصیلی در مهارت خواندن دانشآموزان مقطع ابتدایی
خدیجه رضائی
فرصت ها و چالشهای استفاده از هوش مصنوعی درآموزش
علیرضا ناصری مود - زهرا مودی
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0