0% Complete
صفحه اصلی
/
ششمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
بررسی رابطه برنامه درسی پنهان با اهداف پیشرفت و کارآفرینی در دانش آموزان مقطع متوسطه شهر رشتخوار
نویسندگان :
فاطمه رحیم زاده
1
1- دانشگاه پیام نور تربت حیدریه
کلمات کلیدی :
برنامه درسی، جهت گیری هدف، روابط اجتماعی، تسلط گرایش
چکیده :
هدف کلی این پژوهش بررسی رابطه بین برنامه درسی پنهان با اهداف پیشرفت و کارآفرینی دانش آموزان مقطع متوسطه رشتخوار می باشد که به لحاظ هدف از جمله تحقیقات کاربردی است. این بررسی به روش توصیفی و همبستگی انجام شده است، جامعه آماری کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه شهر رشتخوار در سال 1397 در رشته های نظری است که تعداد دانش آموزان فوق حدود 380 نفراست. نمونه آماري به شیوه نمونه گیري طبقه اي نسبی تصادفی انتخاب شد و باتوجه به جامعه آماری 84 نفر آن را دانش آموزان پسر و 116 نفر را دختران تشکیل می دهد. در این پژوهش برای جمع آوری اطلاعات از سه پرسشنامه استاندارد برنامه درسی پنهان (تقی پور و غفاری ،1388)، اهداف پیشرفت (الیوت و مک گریگور،2001 ) وکارآفرینی (رابینز و کولتر ،1996) استفاده شد، به منظور تجزیه و تحلیل داده ها با روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیونی چندگانه با مدل همزمان از نرم افزار spss-21 استفاده شده است. یافته ها نشان داد که ابعاد برنامه درسی پنهان یعنی تشویق و تنبیه، جو اجتماعی مدرسه، روابط اجتماعی، ساختار فیزیکی مدرسه و فناوری اطلاعات و ارتباطات به طور معناداری توانستند 1/16 درصد از تغییرات هدف گرایش به تسلط (000/0P< ،161/0=R2) و 5/13 درصد از تغییرات هدف اجتناب از تسلط (000/0P< ،135/0=R2)، 7/11 درصد از تغییرات هدف گرایش به عملکرد (000/0P< ،117/0=R2)، 2/10 درصد از تغییرات هدف اجتناب از عملکرد (001/0P< ،102/0=R2) و 1/8 درصد از تغییرات کارآفرینی (006/0P< ،081/0=R2) را در دانش آموزان مقطع متوسطه پیش بینی نمایند. با توجه به یافته های این پژوهش انتظار می رود که مسئولین در امر آموزش با تغییر و تحول و کنترل ابعاد برنامه درسی پنهان دانش آموزان را به سمت کار آفرینی و اهداف پیشرفت گرایشی سوق دهند.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
روش های نوین در آموزش جغرافیا
مبین رئوفی - رسول شریفی نجف آبادی
فعالیت های جسمانی در مدیریت استرس مدیران با روش فراترکیب
سیاوش حیدری - امیرمحمد روحی زاد - محسن داج لیری - محمد رضا مصطفی آقایی
دوران کرونا، درسها و پیامدهای آموزنده آن در آموزش شیمی
علیرضا ناصری مود - زهرا مودی
ارائه انواع روش های توازن بار مبتنی بر شبکه رایانش ابری
رقیه شفیعی سرخکلائی - عبداله کاوه تلاوکی
بررسی کتاب ریاضی پایه ی سوم ابتدایی در نظام آموزشی 3 – 3 – 6 و اهداف درس های هر فصل
عبدالله عزیزی - شهناز عزیزی
تجربه آموزش الکترونیکی در دوران همه گیری کووید19 : مزایا و محدودیت ها
سوسن نوروزی - فرنوش رقابی
بررسی نقش توانمندسازی و نوآوری با نقش میانجی دلبستگی شغلی در دبیران شهر کرمانشاه
بهاره میرزایی - فواد نوروزی
تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر کارآفرینی
زینب داودی - آرزو موسوی - معصومه همتی زاده
آموزش اثر بخش ریاضی با استفاده از فاوا
امیرحسین گرزین نژاد
تاثیر فضای آموزشی بر یادگیری
بهزاد نیازی مغانلو
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0