0% Complete
صفحه اصلی
/
ششمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
فناوری اطلاعات و ارتباطات و نقش آن در ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت
نویسندگان :
زینب دشتکی
1
لیلا اکبری
2
1- دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
2- دانشگاه فرهنگیان نسیبه واحد شهید شرافت
کلمات کلیدی :
فناوری اطلاعات و ارتباطات، تعلیم و تربیت، آموزش و یادگیری
چکیده :
نظامهای آموزشی هر کشور به عنوان متولیان اصلی در بخشهای آموزشی و پژوهشی و در راستای تعلیم و تربیت نیروهای متخصص و کارآمد نقش داشته که با تاثیرپذیری از فناوریهای اطلاعات و ارتباطات نوین، موجب ارتقای سطح دانش عمومی و مهارت متخصصان در همه سطح میگردد، و در نهایت تاثیرات عمیقی بر زندگی انسانها داشته است که مهمترین و عمیقترین این تاثیرات در زمینه آموزش و یادگیری و به عبارتی تعلیم و تربیت میباشد. فناوري اطلاعات و ارتباطات به دليل قدرت تحولپذيري و توانايي برقراري ارتباط پويا كه ميتواند با دانشآموزان داشته باشد ، از نقش مهمي در انتقال دانش برخوردار است. درباره تاثير فناوري اطلاعات و ارتباطات درحوزه تعليم و تربيت دو رویکرد وجود دارد؛ رويكرد اول كه به رويكرد اصلاحگرا معروف است، براين باور است كه اثر فناوري اطلاعات و ارتباطات بر آموزش و پرورش تدريجي بوده و اين پديده باعث ميشود كه آموزش به شيوه سنتي، تنها به گونهاي كارآمدتر انجام شود. در كنار اين رويكرد، رويكرد تحولگرا مطرح است كه معتقد به تحولزايي فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش ميباشد و بر اين باور است كه فناوري اطلاعات و ارتباطات، ابزارها و حتي خطمشيها و اهداف تعليم و تربيت را به صورت اساسي تغيير داده و متحول ميكند . اين مقاله تلاش دارد با بيان مفهوم و کاربرد فناوري اطلاعات و ارتباطات در حوزه تعليم و تربيت، به تاثیر آن در ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت بپردازد.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
اثربخشی آموزش مدیریت استرس با رویکرد شناختی – رفتاری بر تاب آوری مادران دارای کودکان طیف اتیسم
محمد شفیعی - سعید صالحی - مریم بابایی
بررسی ارتباط بین تعلیم وتربیت وفضای مجازی
محمدرضا مختاری فاتح
بررسی اثربخشی روش تدریس نمایشی در مقطع ابتدایی
علی علی محمدپور - احسن الهوردی فرد - سجاد آقازاده صادق بیگلو - رضا محمودزاده
نقش تفکر خلاق و تفکر انتقادی در یادگیری دانش آموزان
مائده نورالهی فومشی - الهه یوسفی - زهرا وسگری
آسیب های تک فرزندی از منظر آیات و روایات
حمیدرضا فریدی - لیلا براتی
مطالعه و بررسی عناصر داستان در داستان «اصلی و کرم» آذربایجان (مطالعۀ موردی: حقیقت مانندی، صحنه و صحنه پردازی و فضاسازی)
حسین قاسمی زاده - محرم امید بالان
نقش فضائل و توانمندی شخصیتی بر مسئولیت پذیری و خودکارآمدی معلمان تربیت بدنی ناحیه 2 شهرستان ساری
سعید خدابخشی پالندی - بردیا دادخواه - احمد انیشه - مهدی نادری
بررسی مشکلات کرونا در فضای مجازی
آمنه مهدی زاده - نعیمه اولیایی
نقش نشاط و شادی در مدارس ابتدایی بر سلامت روان دانشآموزان
مرضیه زرودی
چگونه توانستم میزان علاقمندی و در پی آن کیفیت یادگیری درس علوم را در دانش آموزان کلاس پنجم افزایش دهم.
نفیسه علمی نیک
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0