0% Complete
صفحه اصلی
/
هشتمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
شاکله تربیت دینی بر مبنای متون تعلیم وتربیت اسلامی
نویسندگان :
مهدی محمودی
1
فاطمه راشکی
2
1- دانشگاه پیام نور کرمان
2- دانشگاه پیام نور کرمان
کلمات کلیدی :
شاکله تربیت دینی،متون تربیت اسلامی،تعلیم وتربیت اسلامی
چکیده :
هدف اصلی در پژوهش حاضر بررسی شاکله تربیت دینی بر مبنای متون تعلیم وتربیت اسلامی است که به صورت توصیفی با بهره مندی از مقالات ومنابع مرتبط با موضوع در ابان 1402 انجام شد شاکله تربیت دینی بر مبنای متون تعلیم وتربیت اسلامی است که به صورت توصیفی با بهره مندی از مقالات و منابع مرتبط با موضوع انجام گرفت براساس استنباط های انجام شده یکی از ابعاد وجود انسان، بعد روان است که اگر نیازهای آن به موقع و به اندازه تأمین شود، انسان از بهداشت روانی برخوردار می شود و اعمال مرتبط با این بُعد نیز به صلاح و اعتدال نزدیک تر می شوداولين مرحله تربيت ديني،انس ديني است. كودكي كه در سالهاي اول زندگي با قرآن و نماز خواندن پدر و مادر و راز و نياز ما آشنا مي شودو در سه يا چهار چهار سالگي در كنار ما جانماز پهن مي كند و به تقليد از ما قيام، قنوت، ركوع و سجده اي بر پا مي كند كم كم زمينه اي در او ايجاد مي شود به نام انس و الفت ديني. وقتي فرزند ما در كنارمان سجده و ركوعي كرد و سلام نماز را داد و ما دستش را به گرمي فشرديم و يك لبخند رضايت بخش در صورت او شكوفا گرديد،به يادش مي ماند كه هر موقع اين حركات را انجام داده از ما يك پاداش دروني و رضايت بخشي را دريافت كرده، اين رفتارها او را كم كم به نوعي تعلقات ديني گرايش خواهد داد كه پايه آن انس و الفت با دين است. ربیت دینی به معنای فراهم كردن زمینه فراگیری و به كار بستن اصول منطقی و فلسفی است، به گونه ای كه در نتیجه آن متربی بتواند مسائل دینی را درك كند و اعتقاداتش به باورهای دینی و عملش به دستورهای آن از روی آگاهی باشد.» هدف از تربیت دین و مذهب، برانگیختن شوق و رغبت دینی است و نه صرفاً انتقال مطالب دینی. در واقع آموزش اینکه دانش آموز چگونه به حقیقت دینی دست یابد مهمتر از دریافت آن است. تربیت دینی به معنای واقعی آن طبق تعبیر امام علی(ع) باید بیشتر در جوارح و ارکان صورت گیرد. آموزش علوم دینی باید به صورت غیر کلامی باشد.آنچه که در این مجال در پی بیان آن هستیم، این است که عوامل مؤثر بر شکل گیری شاکله، دست به دست هم داده و این لایه پنهان و بُعد روانی ما را شکل داده اند که لازم است با اقداماتی سنجیده، این بخش از شاکله نیز اصلاح شود. تربیت به معنای کلی ، آن دسته از اعمالیست که به رشد و شکوفایی استعدادها، آموزش فضایل، دوری جستن از رذایل و ایجاد ملکات اخلاقی و عملی پسندیده در انسان،ایجاد عزت نفس و رشد فرد در مسیر کمال است. مثلاً شخصی که از مزاج صفرای طبیعی برخوردار است، فردی زرنگ، باهوش و زودفهم و... می باشد؛ ولی اگر صفرای او از اعتدال خارج شود، مستعد صفات و حالاتی همچون پرخاش گری، بی تابی و آشفتگی و... خواهد شد و لازم است با رجوع به متخصص، به تعدیل مزاج بپردازد.در این باره در بحث روش های عملی در شمارۀ بعد، به بیان نکات بیشتری خواهیم پرداخت.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
Enhancing Performance Management Through the Potential of ChatGPT
Raha Aghaei - Ali Akbar Kiaei
تبیین جایگاه فنآوری های نوین در فرایند یاددهی یادگیری
زهرا کاظمی
بررسی تاثیر فضای مجازی بر اعتقادت مذهبی دانش آموزان پسر متوسطه دوم (دبیرستان) شهرستان چالوس در سال 1403
حامد کریمی راد - مدینه محمودی
ایجاد علاقه مندی به درس تربیت بدنی در دانش آموزان پس از کرونا (مطالعه موردی: مقطع متوسطه شهرستان رودبار)
فریبرز درویشی هرزویلی - مونا قلی پور
افزایش علاقه دانش آموز به درس خواندن وشرکت در کار گروهی با روشهای خلاقانه
زهرا بائوج خوشامیان
بررسی چرایی اهمیت و اجرای معماری پایداری توسط معماران در ساخت و ساز بنا
رضا جوکار سرخرودی
نقش ادبیات کودک در رشد زبان و مهارتهای ارتباطی دانشآموزان ابتدایی
سهیلا بیگدلی - فاطمه بیگدلی
چگونه توانستیم با برنامه ریزی مناسب و اثربخش و تشکیل جلسات آموزش خانواده مفید، فرایند آموزشی تعدادی از دانش آموزان متوسطه اول مدرسه حضرت فاطمه زهرا(س) را ارتقا بخشیم؟
رزیتا ملاجعفری - فریبا درویش متولی
بررسی عوامل مؤثر بر موفقیت آثار گرافیکی در تبلیغات شهری با رویکرد پست مدرن
معصومه کماسی
چگونه توانستم با استفاده از روش های متنوع تدریس ، مهارت خواندن و روان خوانی قرآن را در دانش اموزان افزایش دهم؟
فروزنده نوروزی
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0