0% Complete
صفحه اصلی
/
پنجمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
بار شناختی و ایجاد طرحواره های ذهنی در جریان یادگیری
نویسندگان :
علی اکبر کریم پور
1
هادی کازرونی شامیری
2
1- علوم و تحقیقات خوزستان
2- اسلامشهر
کلمات کلیدی :
بارشناختی، طرحواره ذهنی، یادگیری.
چکیده :
هنگام ارائه مطالب مختلف با روش ها و سبک و سیاق های متفاوت؛ ملاحضه می شود که هر مطلب و هر روشی با سطح دشواری خاص خود همراه است که این حکایت از میزان درگیر شدن حافظه فعال افراد یا همان بار شناختی موجود در مطالب یا روش های مختلف دارد. یکی از نظریه هایی که سال های اخیر بسیاری از صاحب-نظران را به سمت خود جذب ساخته و صحبت های بسیاری را برای گفتن دارد، نظریه بار شناختی است. طراحان آموزشی در ارائه مطالب و طراحی روش ها و ابزارهای آموزشی، بار شناختی را به عنوان یکی از مولفه-های بسیار مهم مد نظر دارند. سطح بار شناختی برای افراد دارای دانش و مهارت ها و نگرش های مختلف از یک موضوع یا مطلب، منجر به سبک و سیاق خاصی از شکل گیری طرحواره های ذهنی در جریان یادگیری می شود. اصول مختلفی وجود دارد که واسطه آنها بار شناختی بیرونی در جهت سازمان یافتن مطلوب دانش پایه در حافظه بلند مدت افراد کاهش یافته و شکل گیری مطلوب و مناسب طرحواره های ذهنی میسرر می گردد. نگارنده در مقاله حاضر به بررسی مفهوم و انواع بار شناختی و اصول مدیریت بار شناختی در جهت شکل گیری مناسب طرحواره های ذهنی در جریان یادگیری می پردازد.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
نقش آموزش در راستای اشتغال زایی دانشجویان
سعید امام قلی زاده - سجاد آقاجانی
مزایا و محدودیت های دوره های مجازی آموزش در مقایسه با رویکرد آموزش سنتی
سمانه امیری - ندا عموزاد - صدف طالبی - فاطمه امیری
بررسی و شناسایی راههای آگاه سازی و فرهنگ سازی عموم در جهت حفاظت از منابع کمی وکیفی آب
سید محمد مهدی برزگر - سیده کلثوم طاهری
گسترش مراودات آموزشی ایران با کشورهای پیشرو از جمله آلمان و فنلاند
سیما سیمیاری - کبری باکویی کتریمی - آمنه رنجبر واودره
تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر کارآفرینی
زینب داودی - آرزو موسوی - معصومه همتی زاده
The Interactive Relationship Between Learning Style, Depth and Breadth of Vocabulary Knowledge
Behzad Hayatbakhsh Abbasi - Mehry Haddad Narafshan - Peyman Seifadini
بهبود کارایی اینترنت اشیاء با فناوری زنجیره بلوکی چند سطحی
رحیم اصغری
طراحی نرم افزارهای آموزشی: رویکرد مبتنی برکاربرد رایانه درآموزش ریاضی
مریم ساجدی رئیسی - مهدی خدادادی
چالشهای نظام آموزش دوره ابتدایی در ده سال آینده
ملیحه شهسوار پیرکوئی - طاهره سام دلیری
تاملی بر شیوه آموزش علوم زمین در مراکز تربیت معلم
رسول شریفی نجف آبادی
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0