0% Complete
صفحه اصلی
/
پنجمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
برنامه های نوین آموزش رایانه به دانش آموزان دوره ی ابتدایی
نویسندگان :
سیده رقیه رمضان زاده مقری
1
مریم کاردگر
2
1- دانشگاه ازاد بابل
2- فروردین قائمشهر
کلمات کلیدی :
آموزش رایانه، کودکان، دوره ابتدایی، علوم رایانه
چکیده :
همگام با تحولات جهانی در زمینه ی نظریه های آموزشی، کشور ما در حال گذار از یک نظام آموزشی سنتی به یک نظام آموزشی مدرن است. در رأس همه ی این دگرگونی ها، ورود فناوری ارتباطات و همه گیرشدن استفاده از وسایل ارتباط جمعی بیشترین نقش را ایفا می کند. این امر دست اندرکاران امر آموزش را به این نتیجه رسانده که آموزش فناوریهای نوین و به طور ویژه علوم رایانه را در برنامهی دوره های گوناگون مراکز آموزشی قرار دهند. با توجه به اینکه در دوره ی ابتدایی به استثنای پایه ی ششم برای دیگر پایه ها کتاب درسی مشخصی از طرف آموزش و پرورش منتشر نشده است، از این رو برخی از مراکز آموزشی به برگزاری کلاس های آموزش علوم رایانه در پایه های پایین تر و با منابعی غیر رسمی که با نظر و سلیقه ی دستاندرکاران بخش ICT آن مدرسه تهیه شده یا بر اساس کتاب های موجود در بازار است، اقدام کرده-اند. هدف این پژوهش ارزشیابی و مقایسه ی روشهای آموزش علوم رایانه به کودکان دوره ی ابتدایی در ایران بوده است. این پژوهش به روش کیفی بارویکرد نظریه داده بنیاد صورت گرفته است. برای جمع آوری داده ها از سه نوع نمونه ی پژوهشی شامل سند راهنمای آموزش ICT که از سوی وزارت آموزش و پرورش ایران تهیه شده است، انجام مصاحبه با دبیران و دستاندرکاران این حوزه و کتابهای منتشر شده ازسوی ناشرهای داخلی در این زمینه، استفاده شده است. سپس به روش تحلیل محتوا یافته های استخراج شده از هر یک از نمونه ها تحلیل و بررسی شد. با توجه به اهمیت پرورش خلاقیت در کودکان و تأثیری که کامپیوتر می تواند در این زمینه داشته باشد، در نهایت الگویی پیشنهادی جهت آموزش رایانه به کودکان دوره ابتدایی ارائه شد. با توجه به نو بودن آموزش علوم رایانه در کشور، این نتیجه گرفته شد که بازدهی این کلاسها، وابستگی فراوانی به سه رکن اصلی کلاس یعنی سطح مهارتهای مربی، منبع مورد استفادۀ مربی و همچنین امکانات سخت افزاری و نرم افزاری موجود در کلاس دارد که در این پایان نامه به چگونگی آماده سازی هر یک از این ارکان پرداخته ایم.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
بررسی رابطه شایستگی های مدیران با نشاط آفرینی سازمانی معلمان مقطع ابتدایی شهرستان رشتخوار
محمود لطفی - حسین مومنی مهموئی
بررسی آمادگی جسمانی و ابعاد کیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه شمال آمل
اکبر رستمی - سید حسین علوی - محمدرضا قنبرتبار اندواری
بررسی و تبیین یادگیری معکوس و نقش آن در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان
زینب شیخ الاسلامی کندلوسی
تحلیل محتوا فیلم های آموزش علوم تجربی پایه نهم از منظر توجه به مولفه های زیست محیطی
شهلا مسلمی - آوا کندری
بررسی بسترهای بهینه سازی تدریس بر خط از منظر چالش و عوامل سوق دهنده در زمان اپیدمی کووید و ارائه مدل کارا
حمیدرضا قزلسفلو - زهرا رجبی
نقش گروه در بهبود عملکرد ریاضی دانش آموزان
نادره حمیدی - سیده مائده زمانی - مریم قادری - فاطمه احمدی راد
بهبود تدریس مثلثات با رویکرد دست سازه ها
مهناز خنیفر
پیام رسان واتساپ ابزاری برای آموزش مجازی شیمی در تعطیلات کرونا
علیرضا ناصری مود - زهرا مودی
اندازه گیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی
مریم محمدزاده
بحران کرونا، تعطیلی مدارس و کیفیت سیاستگذاری آموزش مجازی مدارس
مریم تقوایی یزدی - سیده زهرا حسینی
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0