0% Complete
صفحه اصلی
/
هشتمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
بررسی مبانی جامعه شناختی برنامه ی درسی دوره ی ابتدایی
نویسندگان :
لیلا نجارکریمی
1
مصطفی صفری
2
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس
2- دانشگاه مازندران بابلسر
کلمات کلیدی :
جامعه شناختی،اجتماعی،برنامه ی درسی،دوره ی ابتدایی
چکیده :
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف افزایش فهم و ادراک نسبت به مبانی جامعه شناختی برنامه ی درسی دوره ی ابتدایی، یکی از مبناهای مهم در حوزه برنامه درسی، به واکاوی و تعریف و تببین این بخش از مفهوم برنامه درسی با محوریت دوره ابتدایی می پردازد. رویکرد مورد استفاده در این پژوهش، کیفی بوده است و مقاله حاضر از نوع مروری می باشد. روش ها: در اين مقاله ي مروري از منابع كتابخانه اي، اسناد و مدارك مرتبط با مبانی جامعه-شناختی برنامه درسی دوره ی ابتدایی منابع اينترنتي مختلف نظير مقالات نمايه شده درSID, Magiran, Noormags از سال 1367 تا 1391 استفاده شد. با كليد واژه هاي فارسي و انگليسي کلمات جامعه شناختی، اجتماعی، برنامه درسی، دوره ی ابتدایی به صورت تركيبي و مجزا جستجو گرديد. در ابتدا تعداد زيادي مقاله در جستجوي اوليه به دست آمد در مرحله ي بعد پژوهشگر آن هايي كه فقط خلاصه در دسترس بود را حذف نمود و مرور مقالاتي كه با موضوع ارتباط بيشتري داشتند، انتخاب و مطالب آن ها استخراج شد. بر مبناي مقالات اخير در اين زمينه به تبيين مبانی جامعه شناختی برنامه ی درسی دوره ی ابتدایی پرداخته شد. نتایج: در نهايت از مجموع 34 مقاله بررسي شده مستندات 11 مقاله ي مرتبط و معتبر استخراج گرديد. مفاهیم جامعه شناختی و ارتباط آن با برنامه ی درسی مورد بررسي قرار گرفت. از جمله مبانی عمده و قابل توجه برای برنامهریزان، مبانی اجتماعی (یا جامعه شناختی) برنامه درسی است. اساساً برنامهریزان باید از هوشیاری اجتماعی بالایی در کار خویش برخوردار باشند. آنان باید ماهیت جامعه و فرهنگ را درک نمایند. به علاوه کارکردهای اجتماعی مدرسه را شناخته و از آن در رفع نیازهای حال و آینده جامعه بهره گیرند. نتیجه گیری: با توجه به مبانی و رویکردهای جامعه شناختی، لازم است تربیت شهروند مطلوب که یکی از اهداف غایی برنامه ی درسی دوره ی ابتدایی مرتبط با مفاهیم اجتماعی است مورد توجه قرار گیرد تا تغییر مدنظر این جستار در این دوره ی تحصیلی رقم خورد.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
پیش پردازش داده های دانش آموزان جهت پیش بینی موفقیت در درس هندسه با استفاده از هوش مصنوعی
مونس باقری
اقدام پژوهی :روشی برای رشد حرفه ای معلمان
فاطمه ابراهیم زاده کیاسری - فاطمه کلانتری
چگونگی کاهش اضطراب ریاضی دانش آموزان
مهرداد مرادخانی
فرصت ها و چالش های دانشگاه فرهنگیان در گزینش و توسعه ی حرفه ای معلمان ریاضی
مریم یوسف لو - سارا بحری - مریم مرادی - مریم محالی
روش تدریس خلاق در آموزش عالی و مقایسه ادراک از جو کلاس در دانشجویان دانشگاههای دولتی و آزاد(به انضمام مطالعه موردی)
خدیجه مهمانچیان ساروی
نگاهی بر علل ناکارآمدی نظام آموزشی
فروزان ناصری
نقش معلمان در توسعه و تقویت مهارت های ارتباطی بین دانش آموزان
سمانه امیری - ندا عموزاد - سمانه بابائی شیب آبندانی - محبوبه مدرسی
بررسی سیستم های مبتنی برشبکه های عصبی مصنوعی
رضا ذاکریان
بررسی اثرات و پیامدهای تربیتی فناوری های نو و فضای مجازی
سید جواد مومنی - مریم بادبر - افسانه بانیگل
راهکارهای عملی برای بهبود سبک فرزندپروری و ارتقای سلامت روان دانش آموزان در مدارس
لیلا فتحی - لیلا خواجه وند - رضا چراغی
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0