0% Complete
صفحه اصلی
/
هشتمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
ارائه تمهیدات معمارانه در جهت طراحی فضای آموزشی کودکان اوتیسم با رویکرد ادراک محیطی
نویسندگان :
مبینا روحی
1
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران
کلمات کلیدی :
فضای آموزشی،اوتیسم،ادراک محیطی،معماری
چکیده :
معماری به عنوان یک حرفه، مسیول ایجاد محیطی است که برطرف کننده نیازهای همه کاربران باشد و افراد خاص نباید با چنین تطبیقی مورد استثنا قرار بگیرند. اوتیسم از اختلالات مرتبط با رشد است که مشخصه ی بارز آن رفتارهای غیرمعمول و تکراری و نارسایی در مهارت های اجتماعی و ارتباطی می باشد. اخیرا تحقیقاتی میان رشته ای بین معماری و روانشناسی برای این کودکان در دنیا صورت گرفته است که نشان می دهد محیطهای مناسب برای این کودکان،می تواند تاثیر بسیاز زیادی بر روند سلامتی آنها داشته باشد. آموزش صحیح برای کودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم، نیازمند خلق فضایی ساختارمند و مناسب برای انها است که با درنظر گرفتن نیازهای حسی این کودکان در جهت بهبود شرایطشان گام بردارد. اوتیسم در پسران بیشتر از دختران شیوع دارد و در چند ساله اخیر افزایش قابل توجهی در اکثر کشورها داشته است. در کشور ما به دلیل عدم اشنایی با اوتیسم، مراکز آموزشی موجود، غیر استاندارد هستند و فقط با تغییر کاربری ساختمانی و تبدیل ان به این مراکز، مشغول می باشند که به هیچ وجه پاسخگوی نیازهای کودکان بیمار نیستند و شهرستانها هم اکثرا فاقد این امکانات هستند. هدف از این پژوهش، طراحی دهکده سلامت برای کودکان مبتلا به اوتیسم با رویکرد ادراک محیطی و همچنین به دست اوردن ضوابط و استانداردهایی مدون که پاسخگوی نیازهای این کودکان باشند .در این پژوهش راهکارهایی در مورد ضوابط طراحی، نحوه طراحی فضاها و پیشنهادات طراحی در جهت افزایش رشد خلاقیت و مهارت کودک اوتیسمی، بر اساس تحقیقات کتابخانه ای و میدانی به دست امده ارائه گردیده است.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
اثربخشی آموزش مهارت ارتباطی بر بلوغ عاطفی دانش آموزان متوسطه
منیر کاتوز - فرزانه مصطفوی
بررسی تاثیر بازاریابی ویروسی در فضای مجازی بر قصد خرید مشتریان ورزشی در دوران کرونا
حمیدرضا قزلسفلو - فائزه سرای لو - فائزه احمدآبادی
نگاهی پیرامون بحران آب در کتب درسی دوره ابتدائی
نجمه شمسائی - الناز خلیلی
بررسی نقش انگیزه مشارکت ورزشی بر تداعی برند تیم های ورزشی در استان آذربایجان شرقی
پریا حسین زاده - بهمن ولی نژاد - سید یوسف حاجی اصغری
بررسی میزان تاثیر گذاری اجرای برنامه ی تعالی مدیریت بر اساس تعالی سازمانی مدرسه بر کارایی مدارس مجری برنامه تعالی مدیریت مدرسه)با محوریت مدیران مدارس مجری طرح تعالی آموزش وپرورش شهرستان زهک)
لیلی دامن سبز
مروری برنقش مدارس درسلامت دانشآموزان
محمدرضا حیدری - سلمان حیدری - نرجس سلیمانپور
ارزشیابی مجازی در پی شیوع ویروس کرونا
زینب رضوانی - حمیده حسینی - الهام نیک زاد
روش اکتشافی و نقش آن در کتاب ریاضیات پایه ششم ابتدایی
زهرا راستگو - منور اصغری - سیده زلیخا اکبری - نسترن کاوسی
اثربخشی آموزش مدیریت استرس با رویکرد شناختی – رفتاری بر تاب آوری مادران دارای کودکان طیف اتیسم
محمد شفیعی - سعید صالحی - مریم بابایی
عنوان اقدام پژوهی : چگونه توانستم با هنر و قصه گویی دانش آموزان کلاسم را به درس قرآن علاقه مند کنم؟
زهرا کیانی دوغ آبادی - اکرم روحی منش
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0