0% Complete
صفحه اصلی
/
سومین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
نقش تعاملی خانواده و مدرسه در شکل گیری هویت اسلامی – ایرانی
نویسندگان :
علی صالحی
1
1- آموزش و پرورش سبزوار
کلمات کلیدی :
هویت اسلامی- ایرانی، خانواده، مدرسه، کودک و نوجوان
چکیده :
«هویت» نوعی چیستی و کیستی و نیز آن شناختی است که مردم از خود دارند و به وسیلة آن، خود را از دیگران متمایز می کنند. زمینۀ اصلی شکل گیری هویت، عبارت است از: خانواده، آموزش و پروش و سایر نهادهای اجتماعی؛ که در آن میان، خانواده و آموزش و پرورش از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند. شکل گیری هویت اسلامی- ایرانی هنگامی محقق می شود که خانه و مدرسه با هم همگام، همراه، هم پیمان و هماهنگ شوند و با همکاری و تعامل به هویت دهی وتعلیم و تربیت بپردازند تا در سایه هویت اسلامی – ایرانی، امکانات بالقوة فرزندانمان به بهترین صورت ممکن به فعل درآید و آنان مراحل رشد و تکامل را به بهترین وجه ممکن سپری کنند و به کمال برسند. ما در این مقاله برای تبیین و نیز اثبات این موضوع، پژوهشی بر اساس روش های میدانی و پیمایشی انجام داده ایم؛ سپس از روش های کیفی برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده کرده ایم. در ابتدا «هویت»، «نیاز به هویت» و «بحران هویت» مورد بررسی قرار گرفته آنگاه به «هویت اسلامی- ایرانی» - که اکنون یک ضرورت اجتناب ناپذیر است- پرداخته شده و نقش خانواده و نیز مدرسه، در شکل گیری هویت اسلامی- ایرانی به طور مبسوط بیان گردیده و راهکارهایی عملی ارائه شده است. در پایان به نقش تعاملی خانواده و مدرسه در شکل گیری هویت اسلامی – ایرانی پرداخته شده و نتایج ارزندة آن تبیین گردیده است.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
:تاثیر نماز و روزه درپیشگیری از آسیب های اجتماعی
زینب آریا - حوا محمدی
نقش روش تدریس مساله محور در نشاط اجتماعی و خلاقیت دانش آموزان ابتدایی
سمیرا برزگر
واکاوی نقش مهارت های نرم و مهارت های سخت در مدیریت مدرسه
فاطمه رهبری - قربانعلی باقری
تاثیر آموزش یکپارچه بر ارتقاء مهارت های ارتباطی شفاهی دانش آموزان ( مورد مطالعه دانش آموزان مدارس پایه پنجم ابتدایی شهرستان عباس آباد )
ریحانه بذرافشان دلیجان - مریم تقوایی - سیده عصمت رسولی
تحلیلی بر نظریة تنوع : کاربست آن در آموزش مفاهیم ریاضی
سعید حق جو - ابراهیم ریحانی
تاثیر موسیقی بر حافظه کوتاه مدت دانش آموزان پایه اول ابتدایی شهرستان ساری ناحیه یک
زهرا نیکبخت امریی - نامدار خیری نیا - محسن عبدی تلاوکی - محمدرضا اودرون
بررسی رساله آپولوژی افلاطون و تبیین دلالتهای تربیتی آن
سارا هراتی - زینب طیبی
GPS چگونه کار میکند؟
عاطفه موسوی - محمود داورزنی
مطالعه مدل ها ، بنیان ها و چالش های درگیری تحصیلی والدین
سیامک صادقی - داود غلامی
آموزش رویکرد سواد انتقادی و ارایه آن در قالب فعالیت های طرح بوم ویژه مدرسه
سیده زهرا باغبانیان - نعیمه محمودی - نرگس شهاب الدین - محبوبه یعقوبی خانقاهی
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0