0% Complete
صفحه اصلی
/
هفتمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
تحلیلی بر نظریة تنوع : کاربست آن در آموزش مفاهیم ریاضی
نویسندگان :
سعید حق جو
1
ابراهیم ریحانی
2
1- داانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
2- دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
کلمات کلیدی :
نظریة تنوع،یاددهی ریاضیات،یادگیری پژوهی،مشارکت معلمان
چکیده :
افراد از دیدگاه و جهان بینی خودشان دنیا را مشاهده، درک و تجربه می کنند. از طرفی محدودیت های حافظة کاری باعث می شود که به طور همزمان به همه جنبه ها و جزئیات مربوطه نتوانند توجه کنند. نظریة یادگیری تنوع، تأکید بر تنوع به عنوان یک شرط لازم برای یادگیرندگان دارد تا بتوانند جنبه های جدیدی از یک هدف یادگیری را تشخیص دهند. در تعداد قابل توجهی از مطالعات، این نظریه برای تجزیه و تحلیل یاددهی و یادگیری شاگردان در کلاس درس مورد استفاده قرار گرفته است. در آموزش ریاضی نیز نظریة تنوع در قالب مجموعه ای از مثال ها و تکالیف آموزشی استفاده شده است. به عنوان نمونه معلمان، با استفاده از تغییر و ثبات در درون و بین مثال ها و تکالیف، می توانند به یادگیرندگان در ارتباط با درک و فهم ساختار ریاضی کمک کنند. نظریة تنوع در سه حوزة مطالعات مورد استفاده قرار گرفته است. در ابتدا، آن را برای شناسایی جنبه های اساسی در تجربه و درک پدیده های مشخص، که با روش پدیدارنگاری هدایت شده است. دوم، برای بررسی اهمیت تنوع به عنوان ابزاری برای یادگیری شاگردان؛ سوم، اصول آموزشي كه از نظریة تنوع گرفته شده اند برای هدایت طراحی و اجرای "یادگیری پژوهی" استفاده گردیده است. مطالعه علمی- تحلیلی است و توسط مؤلفین در کارگاه های درسی با دانشجویان بررسی و اصلاح شده است. در این پژوهش، ضمن معرفی و تحلیل یادگیری پژوهی، نظریة یادگیری تنوع، مبانی آن و نحوة استفاده معلمان از آن در طراحی تکالیف آموزش ریاضی با ارائه نمونه هایی از محققین و مؤلفین توصیف می شود.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
بررسی اثربخشی یک دوره فیزیوتراپی و حرکتدرمانی بر درمان عارضه کندرومالاسی خانمهای جوان
حمیدرضا قزلسفلو - نعیمه شکیبازاده
بررسی رابطه سبک زندگی خانوادگی و قانون گرایی
مریم خاکپور - ناهید رضایی
بررسی مزایا و معایب اینترنت اشیاء
حسین سعیدی - حسن سعیدی - فاطمه شکری
اهمیت و فرآیند های آموزش مجازی در مراکز آموزشی
امیررضا بهرامیان
مزایا و معایب استفاده از واقعیت مجازی و افزوده در آموزش زبان انگلیسی
سحر حمیدیان پور
نقد کتاب رویکردها و شیوههای ترویج خواندن اثر کمال پولادی
نسیمه جهانی - مسعود باوان پوری
بررسی تأثیر روش تدریس حلّ مسئله در عملکرد تحصیلی دانشآموزان پایۀ ششم ابتدایی شهر گلهدار در سال تحصیلی 1400-1401
سیّد علیرضا موسوی - نیما خادمی
تدریس به روش معکوس آری یا خیر؟!
عاطفه عارفی
اثرات ورزش کردن بر یادگیری دانش آموزان
رضا صفر رضوی زاده - زهرا رضوی نیا
بررسی و تقلیل معایب کلاس مجازی در درس علوم (مطالعه موردی: منطقه مرزن آباد)
فاطمه تیرگرفاخری - رقیه غرایاق زندی - محمدجواد سینکایی چتن
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0