0% Complete
صفحه اصلی
/
چهارمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
رابطه قدردانی و سلامت روان
نویسندگان :
خدیجه موسوی
1
معصومه رضایی منش
2
1- دانشگاه فرهنگیان
2- دانشگاه فرهنگیان
کلمات کلیدی :
قدردانی، سلامت روان، سلامت روانشناختی
چکیده :
قدردانی سازه ایست که به تازگی نظر روان شناسان را به خود جلب نموده و به عنوان صفت جوهری روانشناسی مثبت نگر قلمداد شده است.مفهوم قدردانی در فلسفه، الهیات، کلام، اخلاق و روانشناسی، حضور پر جلوه ای دارد و هرجا که حضور یافته به جنبه ی متفاوتی از آن توجه شده و شاید از همین رو است که در زبان های متفاوت واژه ها متعددی برای آن وضع شده است. قدردانی در روانشناسی حالتی شناختی و عاطفی است . ضرورت توجه به سلامت روان برای همه اقشار جامعه به خصوص معلمان بسیار مورد توجه و دقت نظر کارشناسان می باشد. سلامت و طول عمر شاخص های خوبی از قوای جسمی هستند و شواهد مستقیمی وجود دارد که نشان می دهد هیجان مثبت پیش بینی کننده سلامت و طول عمر است (سلیگمن، 1389) سلامت روانی عامل مهمی در زندگی فردی، اجتماعی، خانوادگی و سازمانی در جهت اتخاذ تدابیر لازم برای یک زندگی موفقیت آمیز در زمینه های مختلف شغلی، تحصیلی، خانوادگی و رفتاری است (شاملو؛ 1366) امروزه با تغییر رویکرد بیماری انگار و پیدایش دیدگاههای سلامت نگر، سلامت فقط روی یک محور که یک سوی آن بیماری (و نهایتاً مرگ) و در دیگر سو سلامت افراد قرار داشته باشد در نظر گرفته نمی شود، بلکه مفهوم سلامت پیوستاری را شامل می شود که نخست حالت انفعالی نداشته و نیازمند پرورش می باشد و دوم افراد، گروهها، اجتماعات، محیط و کل جامعه در حفظ و ایجاد آن فعال و سهیم باشند(بهزاد، 1381)
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
بررسی خودکفایی و خوداتکایی در مسائل مالی مدارس با بررسی موردی مدل هنرستانی مدلی برای عامل خودکفایی و استقلال مالی مدارس
جلیل سالک ذوقی
ساخت نانو سنسور تشخیص رسانندگی در مایعات
آزاده آذین فر
مروری بر اثربخشی آموزش ضمن خدمت مجازی بر بهبود کارایی معلمان
سمیه چاله کائی
بررسی نقش آموزشی معکوس در تسهیل فرآیند یادگیری زبان فارسی در دانش آموزان متوسطه اول
محمد صادق عباسی زیروانی - زهرا نصریان
بهبود و ارتقاء یادگیری درس ریاضی دانش آموزان پایه سوم، با استفاده از راهکارهای خلاقانه وکنترل استرس
لیلا قاسمی شورابی - سمیه سیفی
تاثیر آموزش معنادرمانی بر سرزندگی تحصیلی دانش آموزان در دوره بازگشایی مدارس پس از شیوع ویروس کووید ۱۹
فاطمه عشورنژاد
ترویج فرهنگ کتابخوانی و مطالعه در بین دانش آموزان در جهت پیشبرد یادگیری هر چه بیشتر آنها
رضوانه عباسی - علیرضا صالحی
بررسی اثرگذاری ابعاد شخصیت بر انگیزه ی معلمان ابتدایی آموزش وپرورش نصرت آباد
محمود صیادی - رقیه جهانتیغی - مریم کیخا
بررسی نقش نهاد آموزش و پرورش در مقابله با آسیب های رسانههای نوین
بهزاد مرادی
تاثیرآموزش توانمندسازی کارکنان هنرستان بر انگیزه پیشرفت آنان
مهناز اسیوند
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0