0% Complete
صفحه اصلی
/
چهارمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
چگونه توانستم معلمان دبستان عفت را به کارگیری از فاوا(فناوری اطلاعات و ارتباطات) ترغیب نمایم»
نویسندگان :
افشانه شکری امینجان
1
1- دانشگاه آزاد اردبیل
کلمات کلیدی :
فاوا، سخت افزار، نرم افزار، نگرش ، خودکارآمدی تدریس و گروه ناجیان رایانه.
چکیده :
برای رشد علمی و حرفه ای معلمان، دستیابی به مهارت های فناوری اطلاعات و ارتباطات(فاوا) به عنوان یک ضرورت انکارناپذیر محسوب می شود. مطالعه حاضر با هدف بررسی عوامل مهم در ترغیب معلمان دبستان عفت به کاربرد فاوا پرداخته است. مورد مطالعه ما معلمان دبستان عفت عنبران می باشد که تمایل زیادی به استفاده از فاوا در تدریس و سایر برنامه های مورد ضروری خود نشان نمی دادند. از جمله این عدم تمایل می توان به عدم استفاده از سخت افزارهایی چون لپ تاپ و بورد الکترونیکی و نیز بی استفاده ماندن نرم افزارهای ارسالی از اداره با نام کیف آریا بود که در پی جویا شدن کارشناس هوشمندسازی اتوماسیون اداری آموزش و پرورش نمین، از نحوه ی نصب و استفاده از این نرم افزار ها با مشکل عدم ترغیب همکاران به استفاده از فاوا مواجه شدند و همین به عنوان مسأله اقدام پژوهی قرار گرفت و اینجانب را بر آن داشت که نگرش معلمان در خصوص قالب های سنتی تدریس را شکسته و ایشان را به استفاده از روش های نوینی در راستای سند تحول بنیادین ترغیب نماییم و این مسأله اینطور عنوان گردید که «چگونه توانستم معلمان را به استفاده از فاوا ترغیب نمایم». برای نیل به این هدف با همکاری مدیر مدرسه و سایر همکاران با برگزاری شورای معلمان در صدد یافتن دلایل عدم ترغیب همکاران به کارگیری فاوا برآمدم و پس از بحث و بررسی با همکاران به عواملی به عنوان موانع کاربرد فاوا در بین خویش اشاره کردند که جهت جمع آوری علمی و دقیق این اطلاعات از ابزارهایی چون؛ مشاهده، مصاحبه و پرسشنامه (شامل پرسشنامه های عوامل موثر در پذیرش فاوا در بین همکاران، نگرش به فاوا، خودکارآمدی تدریس و فرهنگ سازمانی )استفاده شد .نتایج تجزیه و تحلیل اولیه نشان داد که مولفه برداشت ذهنی از آسانی استفاده از فاوا در پرسشنامه عوامل موثر بر پذیرش فناوری از مهمترین دلایل عدم ترغیب معلمان این دبستان به استفاده از فاوا بود. بعد از دست یافتن به دلایل عدم ترغیب، در صدد انتخاب بهترین راه حل پیشنهادی برآمدیم که انتخاب گروه ناجیان رایانه به عنوان راه حل عملیاتی انتخاب و اجرا گردید . بعد از انتخاب و اجرای راه حل جدید اقدام به جمع آوری شواهد در رابطه با موثر بودن راهکار مربوطه با تکمیل پرسشنامه های فوق و مصاحبه نمودیم که شواهد ترغیب همکاران را در بکارگیری فاوا در بین همکاران را نشان می دهد. پس می توان گفت با توجه به اینکه توسعه سریع فاوا در جوانب گوناگون زندگی و از جمله آموزش و پرورش ، تأثیر گسترده ای برجای گذاشته است. پس باید با نگاهی تحولی ، دگرگونی های بوجود آمده را به دقت مورد بررسی قرار داد و برای نیل به این هدف آموزش و پرورش نیازمند معلمان است که در این زمینه توانمند باشند. انتظار می رود با مطالعه این اثر بتوان گامی هر چند کوچک در تحقق این امر خطیر برداشته شود.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
مقایسه تزیین آموزش به روش ترکیبی و سنتی در یادگیری دانش آموزان
خدیجه معصومی فر - سیده زهرا عزیززاده
بررسی تاثیر آموزش مهارت های زندگی در کاهش رفتارهای نامطلوب کلاسی دانشآموزان دارای اختلال ADHD
فرشید خدرلو
بررسی عوامل افت تحصیلی دانش آموزان و راه حل های آن
احسان اردشیری لاجیمی - فاطمه زهرا بگرای
بررسی تأثیر هوش مصنوعی در فرآیند تعلیم و تربیت
فاطمه حاجی پور اسی - آرزو رنجبر - حوا ابراهیمی
تاثیرهوش هیجانی در یادگیری ریاضی از طریق آموزش خلاقانه در بین دانش آموزان دوره ی ابتدایی
خیرالله قابلی - علی حاجی ئی - نوروزعلی رنجبر مرمتی - سمانه امامی خطبه سرا
اهمیت بکارگیری هوش مصنوعی درارتقا سطح آموزش مدارس
شبنم محمودی
تحلیل محتوایی کتابهای درسی جامعه شناسی پایه دهم تا دوازدهم انسانی دوره متوسطه دوم و میزان انطباق آن ها با شایستگی های پایه سند برنامه درسی ملی
شهلا سلطانی
برسی تاثیر فناوری واقعیت افزوده و نقش آن در آموزش ریاضیات
اسیه سعادت
نهان نگاری تصویر به کمک تبدیل هندسی تیغک (Ridgelet) و الگوریتم بهینه سازی تکاملی
خسرو جلالی
برون داد معلمان از تدریس مبتنی بر قصه گویی تا خلاقیت
مجید علی عسگری - علی حسینی خواه - بلال ایزانلو - مهدی کهن سال کل کناری
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0