0% Complete
صفحه اصلی
/
هفتمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
بررسی تطبیقی بن مایه های مشترک عاشقانه در داستان «خسرو و شیرین» نظامی و «اصلی و کرم» آذربایجان
نویسندگان :
حسین قاسمی زاده
1
1- دانشگاه محقق اردبیلی
کلمات کلیدی :
بن مایه،عشق،خسرو و شیرین،اصلی و کرم،ادبیات غنایی
چکیده :
«خسرو و شیرین» نظامی از منظومه های مهم غنایی زبان و ادبیات فارسی است که تأثیر بسیاری بر منظومه های غنایی بعد از خود داشته است و مقلدان بسیاری به تقلید از آن به نظم پرداخته اند. داستان عاشقانة «اصلی و کرم» از جمله، داستان های مهم شفاهی آذربایجان است که در طول تاریخ، دچار تغییر و تحول بسیاری شده، اکنون روایت های مختلفی از آن موجود است و روایت حمید احمدزاده در این پژوهش به عنوان منبع اصلی مورد استفاده قرار گرفته است. پژوهش حاضر به دنبال بررسی بن مایه های مشترک عاشقانه در «خسرو و شیرین» نظامی و «اصلی و کرم» آذربایجان با بهره گیری از روش مطالعة کتابخانه ای و به صورت توصیفی - تحلیلی است. حاصل مطالعات بیانگر این است که در این دو اثر، بن مایه هایی نظیر: تولد عجیب، وجود مانع ، سرود و شعرخوانی، وجود رابط، دروغ و فریب، نامه نویسی، شهرت عاشق و مرگ عشاق با وجودِ اندک تفاوت هایی، اشتراکات فراوانی دارند که در این پژوهش بیان می شود.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
آموزش و پرورش مصرف یا سرمایهگذاری (با نگاه به توسعه کیفی)
رضا براری - ولی مهدی پور
بررسی وشناسایی آسیب شناسی اعتیاددردوران نوجوانی وجوانی
حوری باباجانی ولوکلا
مطالعهای براستفاده از روشهای یادگیری فعال بر تقویت مهارت گفتار در درس زبان انگلیسی
سحر حمیدیان پور - الناز خلیلی
AlgebraicallyEuclideanConnectednessforTangential,Anti-Locally Gaussian,ConditionallyQuasi-Trivial Isometries
Ghorban Ghasemi - Kamrn Rahimimoghadam
بررسی تاثیر رویکردهای تربیتی اسلامی در تربیت سیاسی افراد جامعه
شاهرخ نعمتی
مطالعه تطبیقی فرایند یاددهی یادگیری مبحث ترمودینامیک در برنامه درسی ایران و کشورهای منتخب
مرتضی میربلوچزهی - مسعود علی محمدی
تبیین مؤلفههای مدیریت کلاس درس براساس توسعه حرفهای دبیران دوره دوم متوسطه شهرستان چالوس
مهرزاد باروج کیاکلایی - سیما سیمیاری
نقش مدیریت کلاس و اشتیاق شغلی در پیش بینی عملکرد کاری معلمان دوره ابتدایی آموزش و پرورش شهر ساری
علی علیزاده ملک آبادی - نجمه آقابابایی
بازیهای رایانهای آنلاین و تأثیر آن بر نوجوانان
مرضیه کرمانیان - فاطمه احمد زاده عالمی
چگونه توانستم علاقه به نظم پذیری را در دانش آموزان پایه پنجم شهید اکبر پور ساری نهادینه سازم
سعید شعبانی آستانی
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0