0% Complete
صفحه اصلی
/
هفتمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
آسیب شناسی فضای مجازی درمدارس
نویسندگان :
جلیل سالک ذوقی
1
1- پیام نور
کلمات کلیدی :
جهانی شدن،اموزش و پرورش،فضای مجازی،چالش،والدین
چکیده :
پدیده جهانیشدن از بحثبرانگیزترین مسایل روز جهان بهشمار میرود. پدیدهای که در تصمیمگیریها و فعالیتهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی انسانها نقش تعیینکنندهای داشته و مرزهای جغرافیایی را به حداقل ممکن کاهش میدهد، منافع مردم و کشورها را بیشاز پیش بههم تنیده کرده و علاوه بر کالا وخدمات، افکار و دانش بشری را نیز آسانتر و بیحد و مرزتر از گذشته مبادله میکند.نتایج تحقیقات بهدست آمده در مورد نحوة تأثیرگذاری « فضای مجازی بر آموزش و پرورش ایران و عمدهترین چالشهای احتمالی که نظام آموزش و پرورش ما در آینده با آن روبهرو است، نشان میدهد با اتخاد راهبردهای آموزشی مطلوب و مؤثر که در این مقاله به آن اشاره میشود، میتوان بر چالشهای پیشرو فایق آمد. - با توجه به نقش مؤثر آموزش و پرروش در تربیت شهروند فعال، باید گفت که عدم معیارهای صحیح در انتخاب افراد فرهنگی و وجود روشهای فرسوده نقش بهسزایی در بهوجود آوردن شرایط نامطلوب در ساختار آموزش و پرروش ایفا کرده و می کند. در جایی که باید فرهیختهترین افراد بهکار گرفته شوند، برعکس عمل می شود. چرا که صرف داشتن یک مدرک فرد را قادر نمیسازد که بتواند معلم باشد. تمام فعالیتها در بنبستی نوین بهنام روش معلم، گرفتار میشود، تا معلمان نیاز به تغییر روش را حس نکرده و به روشهای نوین یاددهی- یادگیری بیتوجه باشند فعالیتها خنثی شده و عقیم خواهد ماند. از اینرو با توجه به چشم اندازهای آینده آموزش و پرورش در پنجساله چهارم توسعه، بهکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدارس و تحول در فرایند آموزش و تحصیل را میتوان به عنوان مهمترین حلقه و پایه توسعه ملی در نظر گرفت. لذا در این خصوص نکاتی ضروری پیشنهاد میگردد: برای ایجاد فرهنگ مناسب دراستفاده از فناوریهای مربوطه، به ویژه فناوریهای اطلاعات، باید آموزش داد؛آموزش باید از زمان کودکی، بهویژه در دورههای کودکستان و ابتدایی در برنامه آموزشی گنجانده شود؛استفادههای گوناگون از فناوری باید در برنامههای آموزشی مدارس لحاظ شود؛ کتابهای درسی نه تنها باید به توزیع دانش نظری بپردازد، بلکه همراه با آن به معرفی فناوریهای تولیدشده از دانش هم اقدام کند؛ دانش آموزان باید برای جمعآوری اطلاعات به رسانههای گوناگون مراجعه کنند و این کار بهوسیله معلم کلاس تشویق شود؛کار با رایانه در برنامه درسی مدارس پیشبینی و تمهیدات لازم برای این هدف در نظر گرفته شود؛ آموزگاران آموزشهای لازم برای کار با فناوری را ببینند و ترس و واهمهای از کاربرد فناوری نداشته باشند؛در تمام دورههای تحصیلی، کار با رایانه منظور شود، به ویژه برای انجام دادن امور پژوهشی (دبیرستان و دانشگاه)؛نشانی سایتهای رایانهای مربوط به دروس گوناگون به دانش آموزان معرفی شود؛.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
بررسی شیوههای خلاق تدریس و پرورش خلاقیت در دانشآموزان مقطع ابتدایی
کوثر بهداشتی خسروشاهی - سیده مریم رسولی - محدثه اسمعیلی - ملیحه قجقینژاد - شهرزاد رشیدیمنش
تحلیل محتوای کتاب درسی مطالعات اجتماعی پایه پنجم ابتدایی بر اساس تفکر نقادانه گریسون
لیلا نجارکریمی - مصطفی صفری
مروری بر نقش والدین در آموزش و پرورش مدرن
محیا اسحق نیموری - فاطمه امامی - جعفر نصیر ناتری
پیش بینی گرایش به رفتار پر خطر بر اساس سبک زندگی و ویژگی های شخصیتی دانش آموزان
حسین امیری - حسن براتی - معصومه شجاعی
بررسی اثرات دورههای ضمن خدمت سازمان آموزش و پرورش در عملکرد نیروی انسانی متخصص معلمان متوسطهی اول شهرستان آمل
سیده مائده زمانی - مهسا ابراهیمی
اثربخشی طرحواره درمانی بر ناهماهنگی شناختی نوجوانان متوسطه دوم
نغمه راکبی تنها - شیدا گودرزی - علی اسدی - مهران محبیان فر
مقایسه کیفیت زندگی ورزشی و بهزیستی دانشآموزان پسر فعال و غیرفعال هنرستانهای تربیتبدنی شهر بیرجند
علیرضا حیدری مفرد - صهیب مودی - محسن چکی - علی نجمی پور
بررسی مزایا و معایب استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) بر آموزش دانشآموزان
شبنم مختاری - شیما مختاری
بهینه سازی تحلیل مولفههای اصلی با الگوریتم بهینه سازی ازدحام ذرات برای تشخیص چهره
محمدرضا فدوی امیری - طاهره فرضی بابلی
نقش فناوری در آموزش ریاضی دوره ی ابتدایی
سجاد هدایتیان
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0