0% Complete
صفحه اصلی
/
هشتمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
بررسی و ارتباط الهه زایش شهر تاریخی سیمره با قرآن
نویسندگان :
عباس دولت یاری
1
1- دانشگاه فرهنگیان مرکز آموزش عالی شهید مطهری نوشهر
کلمات کلیدی :
قرآن،آفرینش،درهّ شهر
چکیده :
نقشمایه قاب دایره شکل گچبری شهر تاریخی سیمره درهّ شهر، شامل نقش انسان برهنه ای است که کودکی را در شکم دارد. سر و جزئیات صورت با نقوش گیاهی طراحیشده و دو درخت نخل بهصورت قرینه از دو سوی سر انسان روییده است. شکم، ویژگی بارز نقش مایه گچبری است و چارچوب کلی و شیوه طرح سه رخ و اندازه بسیار بزرگش، توجه بیننده را بهسوی بچه داخل شکم این پیکره سوق داده؛ و بهصراحت باردار بودن آن را در ذهن بیننده بهعنوان الهه زایش القاء می نماید. این مادینه کیست؟ فرزند او کیست؟ و این نقش مایه انسانی چه معنایی داشته است؟ اینها سؤالاتی هستند که دستساختها و خردهریزهای یافت شده در شهر تاریخی سیمره نمی توانند به آنها جواب بدهند. جستار ریشه های این نقش مایه گچ بری شده انسانی نشان هنده رشد جنین، بارداری، آفرینش احسن بودن در قرآن و اشاره به معاد در ساخت این نقش مایه دخیل بوده، یاری نموده، باملاحظه نقش حاملگی در آفرینش اسطورهای خاورمیانه باستان نیز هدایت می شویم. در یک نتیجهگیری زودهنگام، بر این باورم که این نقش مایه از سنت طولانی و اعتقاد به معاد و اشاره به قرآن، آفرینش کیهان و رستنی ها توسط زنان، متأثر شده و این مفهوم، مرکزیت بنیادین در کارکرد این نقش مایه داشته است.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
کنترل و نظارت خودکار یک سیستم گلخانه هوشمند با استفاده ازفناوری اینترنت اشیا
رحیم اصغری - مرضیه خدادوستان
بررسی محیط های یادگیری مجازی (PLE) دانش آموزان
مهناز خنیفر
Are Two Heads Really Better Than One? Analysis of the Benefits of Collaboration/Peer-Medation from Teachers’ vs. Learners’ Perspectives
Zahra Aghazadeh
رابطه هوش هیجانی دبیران با تقکر خلاق دانش آموزان
ابراهیم یاحقی
چگونه توانستیم با افزایش حس مسئولیت پذیری در زینب، بی تفاوتی و سهل انگاری او را در انجام کارها کاهش دهیم؟
نادیا درویشی - محمدباقر فرقانی اوزرودی - لیلا نبی زاده - سیده نیایش رازقی موسوی
ارایه یک فضای مثال ساختاریافته در آموزش رسم توابع جزءصحیح جهت ارتقاء طرح مسأله دانش آموزان
مرضیه سعید - عبدالرحمن شهیدزاده
اهمیت پرورش روحیه نوآوری و کارآفرینی دانشآموزان در هنرستانهای فنی و حرفهای و کاردانش
فاطمه دهبان
روان درمانی و اصلاح روحیه دانش آموزان دارای نقص عضو در مدارس
مرضیه سادات امیریان - مریم بذرافشان - فاطمه مرادی فر - المیرا بذرافشان
چگونه توانستم نارسایی دانش فناوری آموزشی خود را در جهت ارتقای دانش محتوای آموزشی و پداگوژیکی بهبود بخشم ؟
سیده زهرا باغبانیان
بررسی تاثیر دوره های کارآفرینی بر قصد و ویژگی های روانشناختی کارآفرینی دانشجویان
فهیمه رضائی - احمد فقیه عبدالهی
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0