0% Complete
صفحه اصلی
/
ششمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
تأثیر آموزش مبتنی بر «استیم» بر تفکر انتقادی و احساس تعلق به مدرسه
نویسندگان :
راضیه ابراهیمیان
1
اسماعیل کاظم پور
2
1- آموزش و پرورش رامسر
2- دانشگاه آزاد اسلامی تنکابن واحد تنکابن
کلمات کلیدی :
احساس تعلق به مدرسه، آموزش مبتنی بر استیم، تفکر انتقادی، یادگیری تلفیقی
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر «استیم» بر تفکر انتقادی و احساس تعلق به مدرسه دانش آموزان دختر پایه چهارم شهرستان رامسر در سال تحصیلی 98-97 انجام گرفت. پژوهش حاضر به روش شبه آزمایشی با طرح تحقیق پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش دانش آموزان دختر پایه چهارم شهرستان رامسر به تعداد 473 نفر بودند که در 22 مدرسه تحصیل می کردند. روش نمونه گیری، تصادفی خوشه ای و حجم نمونه 47 نفر، شامل دو کلاس درس، یک کلاس به عنوان گروه آزمایش و یک کلاس به عنوان گروه کنترل بود. ابزار اندازه گیری داده ها شامل پرسشنامه تفکر انتقادی شعبانی و پرسشنامه احساس تعلق به مدرسه بود. ابتدا از هر دو گروه، پیش آزمون به عمل آمد. سپس گروه آزمایش در 15 جلسه 40 دقیقه ای تحت آموزش با فعالیت هایی مبتنی بر رویکرد «استیم» قرار گرفتند و پس از دوره آموزش از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد. پس از جمع آوری داده ها با استفاده از روش های آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی تحلیل کوواریانس چند متغیری تحلیل شد. یافته های پژوهش نشان داد که در تفکر انتقادی بین گروه کنترل و آزمایش تفاوت معنادار (001/0 < P) وجود دارد و در احساس تعلق به مدرسه نیز بین گروه کنترل و آزمایش تفاوت معنادار (018/0 < P) وجود دارد. بنابراین می توان نتیجه گرفت که آموزش مبتنی بر «استیم» بر ارتقای تفکر انتقادی و احساس تعلق به مدرسه دانش آموزان مؤثر است.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
آموزش و پژوهش در دانشگاه و مدارس
زینب نجفی
کارآفرینی و کسب و کار در بستر خانواده
مرضیه حیدری - زهرا امیری - ابوالفضل اکبری کردشولی
مقایسه، یادگیری ریاضیات دانش آموزان متوسطه اول از طریق مجازی، با حضور در کلاس
آسیه رضاییان - علی شعبانی
آموزش از طریق بازی و معایب و محاسن آن
امینه سادات ترحمی
نقش آموزش و پرورش در اصلاح الگوی مصرف آب
پریسا مرادی
بررسی نظام آموزشی پژوهش محور با رویکرد کارآفرینانه
فرشته هواسی - سارا کیانی تبار - فاطمه یاسمی - پرستو مهدیه - فائزه منصوری
تاثیر انگیزه پیشرفت و مهارت های ارتباطی بر ابراز وجود درآموزش و پرورش
سیده فائزه ساداتی - مهدی حسین زاده
ایجاد کردن خلاقیت و نوآوری در سازمان
ابراهیم ذوقی - حسین پیراهش - الهه محمدی
راهکارهای بهبود ضعف خواندن و نوشتن دانش آموزان پایه اول با استفاده از فعالیتهای جذاب
زهره سلیمی - طاهره بیگم نیکزادیان - محمدباقر فرقانی اوزرودی
رابطه بازی بایادگیری و رشد اجتماعی دانش آموزان ابتدایی
محمدامین آزادیان دلسم - سوسن نورمحمدی
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0