0% Complete
صفحه اصلی
/
هشتمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
پیشبینی دلزدگی تحصیلی بر اساس خودناتوانسازی تحصیلی و شیوه های فرزندپروری ادراک شده در دانشآموزان
نویسندگان :
فاطمه رنجبر
1
1- آموزش و پرورش شهرستان نوشهر
کلمات کلیدی :
دلزدگی تحصیلی،خودناتوانسازی تحصیلی،شیوههای فرزندپروری ادراک شده
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف پیشبینی دلزدگی تحصیلی بر اساس خودناتوانسازی تحصیلی و شیوههای فرزندپروری ادراک شده در دانشآموزان انجام شد. روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمامی 400 دانش آموز دختر متوسطه اول پایه نهم در 5 مدرسه دولتی شهر چالوس در سال تحصیلی 1401-1400 تشکیل دادهاند. با توجه به جدول کرجسی و مورگان با احتمال پرسشنامه های ناقص تعداد 200 دانش آموز دختر به روش خوشهای دو مرحلهای انتخاب گردید، به این صورت که ابتدا از بین 5 مدرسه 4 مدرسه به تصادف انتخاب شد و سپس در مرحله دوم از بین 12 کلاس در 4 مدرسه 8 کلاس (25 نفره) انتخاب گردید. در این پژوهش از سه پرسشنامه شامل: ﻣﻘﯿﺎس دلزدگی تحصیلی ﭘﮑـﺮان، ﮔﻮﺋﺘﺰ و ﭘﺮي (2005)، پرسشنامه خودناتوانسازی تحصیلی جونز و رودوالت (1982) و پرسشنامه شیوههای فرزندپروری ادراک شده دارلینگ و تویوکاوا (1997) استفاده شد. اطلاعات به وسیله روشهای آماری مورد استفاده شامل همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام بود. یافته ها نشان داد که بین خودناتوانسازی تحصیلی با دلزدگی تحصیلی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. بین شیوههای فرزندپروری ادراک شده پاسخگری و خودمختاریدادن با دلزدگی تحصیلی رابطه منفی و معنیداری وجود دارد. بین شیوه فرزندپروری ادراک شده درخواستگری با دلزدگی تحصیلی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. خودناتوانسازی تحصیلی و شیوه فرزندپروری ادراک شده پاسخگری در دانشآموزان توان پیشبینی معنیدار دلزدگی تحصیلی را دارند. این پژوهش تلویحات کاربردی در جهت کاهش دلزدگی تحصیلی با توجه به نقش تعاملات والدین با فرزندان و عوامل شناختی به مشاوران و روانشناسان مدارس ارایه می دهد.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
رابطه بین خلاقیت هیجانی با شادکامی در دانش آموزان
پروین قنبرلو
تبیین ارتباط خود توسعه فردی و نوآوری سازمانی در شهرداری قم
مجید حیدری
مدل رگرسیونی یادگیری سازمانی و دانشآفرینی در ورزش با رفتار شهروندی در معلمان تربیتبدنی شهر بیرجند
احمد احمدی - سعید سعیدی - علیرضا حیدری مفرد
حل مساله مسیریابی وسایل نقلیه با قید ظرفیت چند انباره با استفاده از الگوریتم بهینهسازی نهنگ
رضا بخشی لارمایی - حمید توکلایی - میثم محمدی
مقایسه اهمال کاری تحصیلی و خود پنداره در بین دانش آموزان هنرستان های فنی و مدارس عادی ناحیه 2 شهرستان ساری
اسحق علی خطابی - رضا علی جعفری میانایی - حسن جعفری - ذوالفقار شفیعی
نقش دانشگاه فرهنگیان در یاددهی و یادگیری دانشجو معلمان
سیما سیمیاری - مونا سالاری فرد
بایسته های کاربرد فناوری آموزشی در نظام آموزشی
علیرضا طاهرنژاد
مزیت سنجی توسعه راهبردهای آموزش محیط زیست در ارتقاء احقاق تعهدات زیست محیطی تابعان حقوق بین الملل
شباب جهانبین - علی فقیه حبیبی
عدم صداقت رواندرمانی؛ مرور سیستماتیک مطالعات انجامشده دو دهه اخیر
حسین علی پور - مهدی اکبری
سواد اطلاعاتی و نقش آن در فرایند یادگیری الکترونیکی
مجید شیرزاد - رضاعلی حسین زاده
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0