0% Complete
صفحه اصلی
/
پنجمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
بهینه سازی چند هدفه پرتفوی با استفاده از الگوریتم فرااکتشافی حرکت تجمعی ذرات در بورس اوراق بهادار تهران
نویسندگان :
محمدرضا ستایش
1
میثم حیدری
2
1- عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
کلمات کلیدی :
بهینه سازی، سبد سهام(پرتفوی)، الگوریتم حرکت تجمعی ذرات، بورس اوراق بهادار تهران، ریسک، بازده
چکیده :
اکثر مدل های انتخاب پرتفوی بهینه با 2 چالش اساسی روبه رو می باشند، نخست، تشکیل پرتفوی بهینه از بین تمام شرکت ها که باعث می شود دارایی هایی با درجات کیفیت متفاوت در پرتفوی راه یابند. دوم، انتخاب پرتفوی با استفاده از دو معیار بازده و ریسک که باعث می شود سایر ترجیحات سرمایه گذاران (از جمله نقدشوندگی، هزینه مالیات و...) در انتخاب پرتفوی لحاظ نگردند. مساله انتخاب سبد سهام را می توان به طور ساده به این صورت بیان کرد: یک مجموعه n تایی از سهم ها برای انتخاب وجود دارند، هر یک از این n سهم باید چند درصد از کل مبلغ سرمایه گذاری را به خود اختصاص دهند تا بازده کل سبد تشکیل شده حداکثر و ریسک کل ان حداقل شود. مساله انتخاب سبد سهام بهینه یک مسئله ان پی سخت است و در حالت کلی هیچ روش قطعی در زمان چند جمله ای برای یافتن جواب دقیق برای این مسئله وجود ندارد، بنابراین بایستی برای حل این مسئله استفاده از روش های هوشمند و فراابتکاری مورد توجه قرار گیرد.در این پژوهش برای حل مساله انتخاب سبد سهام بهینه از روش فراابتکاری جدیدی به نام حرکت تجعی ذرات استفاده می گردد.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
آموزش و پژوهش در دانشگاه ها و مدارس
الهه سلمانی ملک کلایی
بررسی تاثیر هوش هیجانی بر پرخاشگری و سازگاری فردی و اجتماعی دختران مقطع ابتدایی
پریسا آهنگری - سحر فردوسیان
تبیین ارتباط خود توسعه فردی و نوآوری سازمانی در شهرداری قم
مجید حیدری
اقدام پژوهی درباره چگونه می توانم به رفع بی علاقگی دانش آموزان کلاس اول کمک کنم؟
پریسا رحیمی - علی ملکی
بررسی رابطه عملکرد تیمهای کاری با انگیزش ورزشی و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان شهر بندرعباس
محبوبه اعتصامی - زینب حمدانی پور
بررسی میزان اثربخشی نقش مهارت های فناوری اطلاعات و ارتباطات بر ارتقاء کیفیت آموزش
آرزو موسوی - معصومه همتی زاده - زینب داودی
مقایسه ی تاثیر آموزش مشارکتی با آموزش سنتی در میزان یادگیری درس علوم تجربی دانش آموزان پایه سوم دوره ی ابتدایی
مهدی کهنسال کل کناری - مریم گل براری - خدیجه خیاط - سکینه عالیشاهی
نقش مشاور و کارکنان مدرسه در ارتقاء سطح تحصیلی دانش آموزان
مجید جشیره - فضیله حوت - مهران پرهیزکار - رابیه میهن خواه
چگونه توانستم یادگیری دانش آموزان دهم رشته ریاضی فیزیک را در مبحث دایره مثلثاتی بهبود ببخشم؟
نگین صادقی - علی توسلی
بررسی رابطه جایگاه مدیریت اخلاقی بر عملکرد شهروندی سازمانی آموزگاران ابتدایی
مرضیه دارابی - امیر مسعود شهبازی
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0