0% Complete
صفحه اصلی
/
هشتمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
بررسی کتب علوم دوره ابتدایی از منظر پرورش مولفه های نیمکره سمت راست مغز
نویسندگان :
مریم طهان
1
فاطمه محمدی
2
1- دانشگاه خوارزمی تهران
2- پردیس شهید هاشمی نژاد مشهد
کلمات کلیدی :
مغز،نیمکره سمت راست مغز،طراحی،داستان،همنوایی،همدلی،بازی،هوش تجسمی فضایی
چکیده :
مغز انسان دارای دو نیمکره است. نیمکره راست مغز پردازش اطلاعات حسی و بیان را کنترل می کند. وظایف این نیمکره شامل حافظه، توانایی بصری فضایی، توانایی خلق موسیقی، تشخیص ابراز و احساسات و تشخیص چهره ها می شود. نیمکره سمت چپ مغز نسبت به طرف راست آن کلامی، تحلیلی و منظمتر است و در مواردی مانند خواندن، نوشتن و محاسبات بهتر عمل میکند. در مواقعی به آن مغز دیجیتال هم میگویند. این نیمکره همچنین مسئول پرداختن به جزئیات رویدادهاست. وظایف این نیمکره شامل منطق، ترتیب دهی، تفکر خطی، ریاضیات، حقایق و فکر کردن به کلمات می باشد. توجه به هردو نیمکره سمت راست و سمت چپ مغز برای دانش آموزان مخصوصا دانش آموزان ابتدایی ضروری است. یکی از منابع اصلی یادگیری کتاب های درسی است.کتب درسی باید به گونه ای تنظیم شوند که همبستگی و انسجام بین دو نیمکره برقرار شود و به مولفه های پرورش هر دو نیمکره به طور متعادل توجه شود. لذا بررسی کتب از منظر پرداختن به مولفه های نیمکره راست مغز حائز اهمیت می شود . بنابراین هدف از این پژوهش، بررسی میزان توجه کتب علوم دوره اول ابتدایی به مولفه های پرورش نیمکره سمت راست مغز است.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
ورزش مبنی بر کارآفرینی: به سوی نظریه جدید کارآفرینی و مدیریت ورزشی
فهیمه رضایی - کیان فقیه عبدالهی
بررسی تطبیقی مؤلفههای اخلاقی در قرآن و نهجالبلاغه
زهرا برنجی نوحدانی - آیدا اروانه - مهتاب باهوش امندانی
طراحی یک تقسیم کننده-ترکیب کننده مخروطی توان با پهنای باند خیلی زیاد
حامد شعبانی - علی شعبانی - بهروز طالبی
سلامت روان از منظر اسلام
نسرین التماسی - حسن فریدی - سکینه غلامی نژاد
بررسی علل شکست قرارداد در پروژه های ساخت و ساز با رویکرد مدیریت ریسک های مالی
سجاد صالحی
چگونه توانستم باتقویت اعتماد به نفس و تکرار و تمرین، توانایی دانش آموزان کلاس ششم ابتدایی را درانجام کارهای روزانهی کلاسی تقویت نمایم؟
فاطمه زاهدی امرئی
نقش تفاوت های فردی در برنامه ریزی درسی
نیما جمشیدی کمرودی - سیده سارا میری شهنه کلائی
بررسی تاثیر تفکر انتقادی و مهارت حل مسئله بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان
نگین صادقی - علی توسلی
بررسی میزان اثر بخشی دوره های آموزش ضمن خدمت مجازی بر عملکرد آموزگاران دوره ابتدایی در دوران همه گیری کرونا
پروانه گائینی زاده - مینا فردوسی زاده - وحید بنیسی
مدلهای رویکرد سازندهگرایی و تبیین دلالتهای تربیتی آن
محمد باقری دادوکلایی - مژگان جلالی کلکناری
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0