0% Complete
صفحه اصلی
/
هشتمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
بررسی تطبیقی مؤلفههای اخلاقی در قرآن و نهجالبلاغه
نویسندگان :
زهرا برنجی نوحدانی
1
آیدا اروانه
2
مهتاب باهوش امندانی
3
1- دانشگاه فرهنگیان مرکز آموزش عالی بیت الهدی آمل
2- دانشگاه فرهنگیان مرکز آموزش عالی بیت الهدی آمل
3- دانشگاه فرهنگیان مرکز آموزش عالی بیت الهدی آمل
کلمات کلیدی :
اخلاق،قرآن،نهج البلاغه
چکیده :
اخلاق یک ضرورت در جهان امروز است که به وضوح فقدان و کمبود آن در دنیا درک میشود. در جهان مدرن اخلاق در بسیاری از حوزهها جایی ندارد و تنها یک ویژگی فردی به شمار میرود. اما قرآن و عترت به همه ابعاد انسان و زندگی انسان توجه دارند. قرآن، اخلاق را در زندگی انسان از جهات مختلفی مورد توجه قرار داده است. اهل بیت به عنوان مهمترین عمل کنندگان به قرآن، سخنان قابل توجهی در مورد فهم آیات قرآن داشتند. یکی از مهمترین منابع، خطبهها و حکمتهای گردآوری شده در نهجالبلاغه است، که دارای بیانهای متعددی درباره اخلاق است. در این مقاله که به روش بررسی تطبیقی صورت گرفته است با تفکر در آیات قرآن و تطبیق دادن جمله های نهجالبلاغه درمورد اخلاق با آیات مربوطه به این نتیجه رسیدیم که رابطه واضح و همسویی میان مفاهیمی که در نهجالبلاغه و قرآن کریم در باب اخلاق مطرح شده است، وجود دارد و اخلاق فردی روشی مهم برای تربیت و پرورش انسان دارای اهمیت بسیاری است.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
بررسی رابطه انگیزش شغلی و تسهیم دانش با نقش میانجی ایمنی در محیط کار در پرسنل آتش نشانی قم
علیرضا ابوطالبی
طراحی مدل تاثیر سواد رسانهای بر یادگیری الکترونیک دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز تبریز باتوجه به نقش میانجی فناوری اطلاعات
نیر ترقی خواه دیلمقانی
مقایسه فلسفه تربیتی ماریا مونته سوری و توران میر هادی
نرگس زحل - ولی شکری
آموزش و پژوهش در دانشگاه ها و مدارس
الهه سلمانی ملک کلایی
تاثیر فناوری اطلاعات بر چابکی سازمانی مدارس با نقش میانجی سواد اطلاعاتی(مورد مطالعه: معلمان مدارس متوسطه اول شهرستان محمودآباد)
مرضیه عباسی - فاطمه رنجبر خانیمنی - مهری احمدی - اکبر رستمی
سنجش میزان یادگیری مشارکتی دانش آموزان دبیرستانی در درس ریاضی
مهناز خنیفر
کلاس های چند پایه فرصت یا تهدید
جعفر اکبری لنگوری - یاسر محمدی افراکتی
پیوند بین رسانه وآموزش
لیلا صحرائی سیدمحله
اقدام پژوهی چگونه توانستیم مشکل نگارشی ستایش، دانش آموز پایه ی ششم ابتدایی مدرسه ی پیام انقلاب را حل کنیم؟
مینا خدابنده اویلی - فاطمه شکرالهی - مبینا فاضلی
بررسی اثربخشی آموزش مستقیم بر عملکرد و کلاس معکوس بر پیشرفت تحصیلی ریاضی دانش آموزان پایه اول
شایسته پوراکبر فیروز - زینت علی کلاری - کبری مهدیزاده
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0