0% Complete
صفحه اصلی
/
پنجمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
تحلیل محتوای کلیدواژه های علم اطلاعات و دانش شناسی در کتاب های درسی پایه نهم دوره ی اول متوسطه 98-99
نویسندگان :
صغرا پرویزشاهی
1
علی اصغر رضوی
2
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل
کلمات کلیدی :
کتاب های درسی، علم اطلاعات و دانش شناسی، پایه نهم، دوره ی اول متوسطه
چکیده :
چکیده هدف: ارزیابی کلید واژه-های علم اطلاعات و دانش شناسی در کتاب های درسی پایه نهم. روش: تحلیل محتوای کمی است. جامعه پژوهش 13 کتاب درسی پایه نهم می باشد. داده ها سیاهه وارسی پژوهشگر ساخته در 11 دسته موضوعی است. یافته ها: تعداد5463 کلیدواژه از علم اطلاعات و دانش شناسی در کتاب های درسی است. در بین کتاب ها "مطالعات اجتماعی" با 1311 مورد، رتبه اول، "فرهنگ و هنر" رتبه دوم (811 مورد)، "کار و فناوری" رتبه سـوم (673 مـورد) و 75/52 کـلیدواژه هـا، متن درس هـاست، 02/27 تمرین هـا ، 63/17 تـصاویـر و60/2در پـانویس هـا بـوده. از نظـر مـوضوعـی، "منابع کتابخانه ای" 78/25 رتبه اول، "مطالعه و کتاب خوانی" رتبه دوم با ( 51/20 ) "موادکتابخانه ای" رتبه سوم با (10/20 ) قرار گرفت. نتیجه گیری: برای به کارگیری کلیدواژه های علم اطلاعات و دانش شناسی در کتاب هـای درسـی پـایه نـهم کـه یکی از حساس ترین پایه برای انتخاب رشته مقاطع بالاتر می باشد، راهکارها و سیاست مشخص وجود نداشته و میزان موضوعات در کتاب های پایه نهم توازنی وجود ندارد. درس "کار و فناوری" یکی از دروس مهم در انتخـاب رشته بـرای مقاطـع بـالاتر می باشد، توجه چندانی نشده. با وجود تحولات علوم فناوری، این حوزه با میزان کمتری در بین موضوعات بوده، بنابراین نیاز به بررسی و بازنگری مبرم در این خصوص می باشد.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
رابطه بین رفتارهای اخلالگرایانه و خودنظمدهی تحصیلی در دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شهرستان اندیکا
هدایت حسین پور - مهناز بابادی - سجاد حسین پور
بررسی رابطه بین سلامت معنوی و اخلاق حرفه ای معلمان ابتدایی
هایده احمدی - فاطمه رحیمی - سعیده صادقی فرد - پروین یوسفی
بررسی حاکمیت شرکتی و Qتوبین در اندازه گیری عملکرد سازمانی
خدیجه ابراهیمی نیاک
چگونه توانستیم با برقراری ارتباط موثر انگیزه یادگیری ریاضی را در دانشآموزان بیفزاییم؟
مرضیه باقری آزادبن - نادره حمیدی
اثر بخشی بازی درمانی گروهی با رویکرد شناختی رفتاری به والدین در کاهش علائم کم توجه/بیش فعال ADHD) ) دانش آموزان مقطع ابتدایی
اسماعیل مردانی زاده - خاطره فلاح - سکینه نگهبان - فهیمه شاهرخی
شیوههای مؤثر تشویق و تنبیه دانشآموزان و آثار تربیتی آن
سمیه علیزاده - سکینه حیدری - سیده لیلا موسوی - علی نیاورانی
بررسی شیوه های آموزش علوم ابتدایی بر مبنای الگوی کاوشگری
مرتضی احمدی
Exploring Iranian Students’ vs. Teachers’ Attitudes toward Senior High School English Textbooks: Vision Series in the Spotlight
Zahra Aghazadeh
بررسی مدل ریاضی سرطان در مجراها از دیدگاه مسائل معکوس
مرتضی گرشاسبی
آزمون بین المللی تیمز و بررسی عملکرد دانش آموزان ایرانی در درس ریاضی
میثم گرجی درونکلایی - علیرضا کلاگر - مصطفی گرجی درونکلایی - سید محمد رضا موسی زاده
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0