0% Complete
صفحه اصلی
/
نهمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
شیوههای مؤثر تشویق و تنبیه دانشآموزان و آثار تربیتی آن
نویسندگان :
سمیه علیزاده
1
سکینه حیدری
2
سیده لیلا موسوی
3
علی نیاورانی
4
1- اداره آموزش و پرورش ناحیه 2 ساری
2- اداره آموزش و پرورش ناحیه 2 ساری
3- اداره آموزش و پرورش ناحیه دو ساری
4- اداره آموزش و پرورش ناحیه 1 ساری
کلمات کلیدی :
اثرگذاری،پیشرفت تحصیلی،تشویق و تنبیه،تعلیم و تربیت،یادگیری
چکیده :
تشویق و تنبیه از اجزای جداییناپذیر فرآیند تعلیم و تربیت هستند، زیرا عامل مهم شکلگیری شخصیت افراد و تکامل جامعه، تربیت صحیح است. هدف این مطالعه، بررسی نقش تشویق و تنبیه در تعلیم و تربیت دانشآموزان است که طی آن دادهها به روش کتابخانهای و سندکاوی گردآوری شدند. طبق یافتهها، تشویق مناسب و سنجیده سبب عمقبخشی به یادگیری میشود و تنبیه به دلیل اینکه جنبه بازدارندگی دارد، از انجام کارهای ناپسند در دانشآموزان میکاهد. تشویق کردن تأثیر تربیتی بیشتری دارد و مقدم بر تنبیه است. تشویق به صورتهای مستقیم و غیرمستقیم، درونی و بیرونی و مادی و معنوی صورت میگیرد. طرحهای تشویقی نهتنها سبب شکوفایی استعدادها و ایجاد انگیزه در دانشآموزان میشوند، بلکه سبب افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس، احیای شخصیت، تحریک خلاقیت، انجام کار نیک و جهتدهی به اعمال و کردار نیز میگردند. تشویق و تنبیه در صورتی مفید واقع خواهند شد که متعادل و متناسب با کار انجام شده باشند. جهت حصول نتایج موردنظر در مدارس، آموزش کارگاهی و برگزاری دورههای توجیهی در خصوص نحوه اجرای تشویق و تنبیه برای دستاندرکاران نظام آموزش و پرورش کشور از قبیل معلمان و مدیران ضرورت دارد. همچنین، توصیه میشود تنبیههای مندرج در آییننامههای انضباطی آموزش و پرورش بهروزآوری شوند.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
یادگیری سیار
ملیحه بهزادکلایی - میلاد بهزادکلایی - حمیدرضا محمدی
تبیین رابطه ساختار سازمانی با یادگیری سازمانی در ادارات بیمه سلامت استان مازندران
محمد علی اقبال - دکتر داود کیاکجوری
چگونه توانستم علاقه به نظم پذیری را در دانش آموزان پایه ششم شهید اکبرپور ساری را نهادینه سازم .
سعید شعبانی آستانی - فاطمه زهرا ظاهری
بررسی فضای فیزیکی مدرسه و پیشرفت تحصیلی با میزان یادگیری دانش آموزان دختر دوره ابتدایی شهرستان آمل
رضا پاشا - طاهره بابایی - لعبت خسروی - نبی الله کاظمی
اثربخشی بازی درمانی شناختی- رفتاری بر مشکلات یادگیری در دانش آموزان ابتدایی
مژگان صفرنژاد - فاطمه الیاسی مصباح - اریج قیاسی
اثرات مدرسه و گروه همسالان بر سازگاری کودکان
مریم کرمی - روح انگیز صفری - سامان نظری - فرزانه مانگری
آسیب های تک فرزندی از منظر آیات و روایات
حمیدرضا فریدی - لیلا براتی
تبیین انقلاب ویتنام با تأکید بر تعاریف «ترکیبی» انقلاب
مهدی حقیقی
بررسی انواع راهبردهای تدریس در کلاسهای چندپایه
مریم رضائی
محتوای آموزش مجازی معایب و مزایای و تکنیک ها
سپیده آقاجان پورپاشا
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0