0% Complete
صفحه اصلی
/
نهمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
بررسی رابطه بین سلامت معنوی و اخلاق حرفه ای معلمان ابتدایی
نویسندگان :
هایده احمدی
1
فاطمه رحیمی
2
سعیده صادقی فرد
3
پروین یوسفی
4
1- آموزش و پرورش ناحیه یک سنندج
2- آموزش و پرورش ناحیه یک سنندج
3- آموزش و پرورش ناحیه یک سنندج
4- آموزش و پرورش ناحیه یک سنندج
کلمات کلیدی :
سلامت معنوی،اخلاق حرفهای،معلمان،ابتدایی،مدارس
چکیده :
پذیرفتن هر نقشی، مسئولیتهایی به دنبال دارد و ایفای این مسئولیت ها مستلزم رعایت جنبههای اخلاقی و سلامت معنوی بسیاری است. تدریس و معلمی نیز حرفهای است که اصولاماهیت اخلاقی دارد و اخلاق در همه جای آن جاری است. در واقع، کیفیت و کارآمدی تدریس معلم در تمام ابعاد شناختی، عاطفی و روانی حرکتی و ایجاد مهارت در رفتار و عملکرد و شیوههای تفکر دانش آموزان و پای بندی به اخلاق حرفهای، سلامت معنوی، ارزشهای اخلاقی و مؤلفههای فراوان آن، از توانمندیهای یک معلم متعهد و متخصص و وظیفهشناس میباشد. لذا پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین سلامت معنوی و اخلاق حرفهای معلمان ابتدایی پرداخت. بنابراین، ازلحاظ هدف کاربردی و ازلحاظ روش، توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه موردمطالعه پژوهش را معلمان شهر سنندج تشکیل داد. که100نفر به شیوه نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. در این پژوهش، برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه اخلاق حرفهای گریگوری (1990) و پرسشنامه سلامت معنوی پولوتزین و الیسون (1982)استفاده شد. و پایایی آن از طریق از طریق آلفای کرونباخ محاسبه شد به ترتیب 85/ و89/0 بود و روایی آن از طریق نظرخواهی از اساتید و متخصصان تأیید گردید. جهت تجزیهوتحلیل داده ها از آزمونهای آماری از شاخص های آمار توصيفي (ميانگين و انحراف معيار) و آمار استنباطي (کولموگرف اسمیرونوف، ضریب همبستگي پيرسون) استفاده شد. نتایج نشان داد، ميزان ضريب همبستگی اخلاق حرفهای و سلامت معنوی (863/0= r) مقدار قوي و مثبت و داراي جهت مستقیم میباشد، يعني با افزايش سلامت معنوی ، اخلاق حرفهای معلمان افزایش می بابد و بلعکس.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
مروری بر سیاستگذاری مبتنی بر دانایی در نظام آموزشی
فاطمه جعفریان جلودار - سیده لیلا حسینی طبقدهی
بررسی تأثیر هوش مصنوعی در فرآیند تعلیم و تربیت
فاطمه حاجی پور اسی - آرزو رنجبر - حوا ابراهیمی
نارضایتی معلمان مهمترین مانع تحقق روشهای نوین آموزش و پژوهش در کلاس درس
سید رضا ابراهیم پور - فرسا اصغرپور علمداری - عذرا بیگم هژبری
مبانی جرم انگاری جرائم جنسی در قانون موضوعه با تکیه بر سیاست کیفری
علی اسفندیار - امیر وطنی - فریدون جعفری - مریم عبدالملکی
بررسی رابطه بین سبک رهبری با فرهنگ سازمانی و اعتماد به مدیران ارشد درآموزشکده های فنی و حرفه ای استان گلستان
علی صادقی - امیر ملک زاده
نقش آموزش مجازی در کیفیت آموزشی مدارس متوسطه
ام فروه محمدی
الزامات طراحی فضای آموزشی معلولین با رویکرد طبیعت گرایی
مبینا روحی
هوش مصنوعی در کلاسهای درس: فرصتها و چالشها
سمانه اسکو - لیلا رضایی
بررسی مبانی نظری و پژوهشی تعامل بین دانش آموز - معلم - محتوا در آموزش غنی شده بهوسیله شبکههای اجتماعی
رضا پاشا - علی توکلی - قاسم پاشایی - زهرا جمالی
رابطه ساختاری میان فرهنگ مدرسه و امید تحصیلی با واسطه گری خود پنداره تحصیلی در دانش آموزان مقطع متوسطه دوم آموزش و پرورش شهرستان خاش
اسماعیل جمالزهی
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0