0% Complete
صفحه اصلی
/
سومین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
بررسی رده شناسی قیدهای ارتباط زمانی در زبان فارسی از دیدگاه معنایی و شناختی
نویسندگان :
لیلا عرفانیان قونسولی
1
1- مرکز آموزش عالی کاشمر
کلمات کلیدی :
رده شناسی، رده شناسی معنایی، دستوری شدگی، فارسی، زبانشناسی شناختی
چکیده :
رده شناسی معنایی حوزه ای است که به حوزه های بسیاری مرتبط است از جمله معناشناسی و شناخت.درک الگوهای معنایی مشترک زبانهای مختلف، ما را به سمت شناخت بیشتر معنا و ارتباط آن با صورتهای زبانی می رساند. در این مقاله، به بررسی نقطه ای پرداخته ایم که در آن نقطه، رده شناسی معنایی با فرایند دستوری شدگی که فرایندی درزمانی در زبانشناسی است ارتباط پیدا می کند. سپس به یکی از الگوهای رده شناسی معنایی-دستوری شدگی که در چند زبان بررسی شده است پرداخته ایم و اعتبار و صحت این الگو را در زبان فارسی بررسی کرده ایم. در این مقاله، پس از بررسی دریافتیم از آنجا که تمامی قید های رابطه زمانی در فارسی کنونی از مفهوم انتزاعی زمان یا مقدار گرفته شده اند، تمامی آنها یا در جملات مثبت و منفی به کار می روند و یا فقط در جملات منفی؛ بدین معنی که هیچ کدام از آنها تنها در جملات مثبت به کار نمی رود و از آنجا که هیچ کدام از آنها نیز از مفهومی عینی گرفته نشده است، پیش بینی ما بر اساس رده شناسی معنایی ، تایید می شود. همچنین از آنجا که زبان فارسی کنونی، زبانی تیره است و دو قطب از چهار قطب معنایی ای که قید های رابطه زمانی پوشش می دهند در فارسی خالی می ماند(همانند ژاپنی)می توان دوباره این اصل را تایید کرد که، همپوشانی نظاممند بین رده شناسی یک زبان و رفتار دستوری شدگی آن وجود دارد.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
تاثیر مهارت های تفکر انتقادی در شایستگی حرفه ای دانشجومعلمان در کارورزی
نگین توماج
آسیب شناسی رسانه های دیداری شنیداری و نرم افزارهای آموزشی در مدارس ابتدایی آمل –
مریم فروتن نیاکی
چگونه توانستم میزان علاقمندی و در پی آن کیفیت یادگیری درس علوم را در دانش آموزان کلاس پنجم افزایش دهم.
نفیسه علمی نیک
نقش مشاوره و هدایت تحصیلی در آینده شغلی و حرفهای دانشآموزان
امیرمحمد رضایی
بررسی چالش ها و مزایا آموزش مجازی در ایران
محمد جواد بریمانی ورندی - سید جلال الدین سجادی
نقش سرمایه اجتماعی و سرمایه فکری در پیش بینی اشتیاق شغلی معلمان مقطع ابتدائی
منصوره پورحسنی - زینب نصیرنیا
بررسی تاثیرمیزان استفاده از وسایل ارتباطی و مرتبط با فناوری اطلاعات بر میزان نوآوری مدارس با محوریت مدیران مدارس آموزش و پرورش شهر کرد
مظفر یوسفی احمد محمودی - امین نصیری گله - روزعلی کریمی گله - مجید موسایی گله
رابطه انگیزش تحصیلی با اضطراب آزمون آنلاین دانش آموزان پایه ششم در زمان شیوع کرونا
محمد قدیری پایین لموکی - سید رضا جلالی کوهی خیلی
نقش میانجی تنظیم هیجان در رابطه الگوهای ارتباطات خانواده/ استادان با جرات ورزی در دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان
علیرضا بادله - عبدالواحد صفائی - مهدی نامداری پژمان
بررسی نقش مدرسه در پیشرفت اخلاقی دانش آموزان
سیده رقیه واعظ زاده - سیده فریناز واعظ زاده
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0