0% Complete
صفحه اصلی
/
ششمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
مروری بر تحقیق کیفی روش گراندد تئوری
نویسندگان :
سیده بتول حسینی
1
1- دانشگاه فرهنگیان مرکز آموزش عالی بیت الهدی آمل
کلمات کلیدی :
روش تحقیق، گراندد تئوری، تحقیق کیفی.
چکیده :
در اواخر دهه 1960 میلادی، دو نفر از جامعه شناسان به نام های گلیزر و اشتراوس، روش نظریه برخاسته از داده ها را به وجود آوردند. بدینصورت که در فرایند تحقیق در باره بیمارانی که در نهایت بیماری( آستانه مرگ) در مرکز پزشکی دانشگاه کالیفرنیا در سانفرانسیسکو قرار داشتند، این روش تکوین یافت. پس از بررسی بیماران گلیزر و اشتراوس روش تحقیق خود را مستند و به چاپ رساندند. روش تحقیق نظریه برخاسته از داده ها یک شیوه پژوهش کیفی است که به وسیله آن، با استفاده از یک دسته داده ها، نظریه ای تکوین می یابد. به طوری که این نظریه در یک سطح وسیع یک فرآیند، یک عمل یا یک تعامل را تبیین می کند. نظریه حاصل از اجزای چنین روش پژوهشی، نظریه ای فرآیندی است. برای مثال در مورد نظام آموزشی، این نظریه یک فرآیند آموزشی از رویدادها، فعالیت ها، اقدامات و تعامل هائی، که در طول زمان رخ می دهد، را تبیین می کند. همچنین، پژوهشگرانی که روش نظریه برخاسته از داده ها را به کار می برند با استفاده از شیوه های منظم گردآوری داده ها، به تشخیص مقوله ها، مضمون ها و برقراری رابطه میان این مقوله ها پرداخته و نظریه ای برای تبیین یک فرآیند عرضه می کنند( بازرگان، 1396).
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
نقش رهبری زهرآگین مدیران بر تعهد سازمانی و عملکرد شغلی معلمان دورهی ابتدایی
میترا شیره - اسرین توانا - کوثر عبداللهی - نیان حسینی - تریفه شاکری
بررسی توانایی طرح مسأله دانشجویان رشته ریاضی در یک موقعیت ساختار یافته
مهدیه اجدادی - ابراهیم ریحانی
تاثیر سبکهای رهبری در افزایش عملکرد شغلی معلمان ابتدایی شهرستان دماوند
نجمه حب عسگری
Perfect 3 - colorings some of the generalized Petersen graphs
مهدی علاییان
عوامل موثر بر افزایش نگرش پژوهش در دانش آموزان توسط سیستم آموزشی
سیده زهرا یحیائی
بررسی اثربخشی برنامه ترکیبی آموزش مستقیم و آگاهی واج شناسی بر کاهش غلط های املایی در دانش آموزان ابتدایی با اختلال یادگیری املا شهرستان فریدونکنار
آرمان غنی زاده بیدختی
تأثیر یک دوره فعالیت بدنی بر افسردگی در دانش آموزان دارای اضافه وزن و چاق مبتلا به پُرخوری عصبی
ساجده فدائی ریحان آبادی - حسن عموزاد مهدیرجی - مرتضی پریچهره
بررسی و تحلیل ارتباط عزت نفس و خود کارآمدی در بین دانش آموزان با میزان پیشرفت تحصیلی آنها (دبستان شهید مذعنی خلیل شهر بهشهر)
زینب یونسی رباطی - محمدرضا نقوی - عباسعلی یونسی رباطی - زهرا کاظمی رباطی
بررسی میزان آگاهی و نگرش دانش آموزان متوسطۀ شهرستان بوکان در مورد ایدز
امید دیبایی - ارسطو عبدالله پور
بررسی رابطه توانمندی روانشناختی با تاب آوری معلمان ناحیه یک شهر تبریز
سیمین رضاوند زایری
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0