0% Complete
صفحه اصلی
/
چهارمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
بررسی آموزش ادبیات دوره متوسطه بر اساس نظریۀ آزادی اریک فروم
نویسندگان :
فرزاد رستمی
1
لعبت خسروی
2
1- آموزش و پرورش - دانشگاه فرهنگیان
2- دانشگاه مازندران
کلمات کلیدی :
روان شناسی، آموزش، ادبیات (درسی)، آزادی، اریک فروم.
چکیده :
هدف تحقیق حاضر بررسی اهمیت، کاربرد و تأثیرات روانشناسی بر آموزش ادبیات دانش آموزان دبیرستانی است که با روش توصیفی-تحلیلی صورت پدیرفته است. در میان نظریه های معاصر روانشناسی، تمرکز مقاله بر نظریۀ آزادی و حس مشترک است که توسط اریک فروم ارائه شد. هرچند امروزه اهمیت روان شناسی در تمامی سطوح آموزشی همچنین دربارۀ معلمان و نحوۀ تدوین کتاب های درسی مورد توافق جمعی قرار گرفته، اما در مورد درسی همچون ادبیات این قاعده جنبۀ خاص تری پیدا می کند. با تحلیل آرای فروم این نتیجه حاصل می گردد که ادبیات وضعیت و زمینه ای را خلق می کند که به شکل بالقوه شکوفایی ذهنی مخاطبان ( و در اینجا دانش آموزان) را به دنبال دارد. بر اساس تحلیل این منطق، ادبیات شکلی از آزادیِ راستین را در ذهن مخاطب می پرورد که نسبت به صُور جعلی یا فانتزی آن، مترقی تر است. در این میان جهت دهی مناسب به کتاب های درسی و آگاهی معلم به چنین افقی، شروط ضروری است. بررسی این مسئله نشان می دهد که جایگاه دستاوردهای روان شناسی در آموزش ادبیات تا چه اندازه گسترده و قابل اتکاست.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
اثر بخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر خودآگاهی شناختی و آشفتگی روانشناختی دانشجویان دارای اضطراب امتحان
ماریا مقصودی - مریم یعقوبی
مفهوم خلاقیت و کار آفرینی و اهمیت آموزش آن در قالب برنامه درسی کار آفرینی در مدارس
ملیحه صادقی - ابراهیم صادقی
بررسی تأثیر نرم افزار های آموزشی بر یادگیری زبان انگلیسی دانش آموزان دختر پایه سوم مقطع متوسطه شهرستان میاندورود
علی گل افشانی - سمانه بهرامی
بررسی لزوم توجه به تفکر انتقادی در برنامه درسی مدارس ابتدایی
سید یوسف ساداتی پایین رودپشتی - آرش ابراهیم زاده - محمدرضا اسماعیل پور
استفاده از فناوری اطلاعات در الگوی کلاس درس معکوس : بررسی مزایا و معایب
علی شمس ناتری - سمانه منصور سمایی
چالش های آموزش مجازی و بررسی مدل ترکیبی
سیده سکینه شعبانی - محبوبه سلیمان پور عمران
بررسی اجتماعی مزایا و معایب آموزش مجازی در دوران کرونا
فاطمه امیری بشلی - مونا حسنی غفوری
آسیب شناسی رسانه های دیداری شنیداری و نرم افزارهای آموزشی در مدارس ابتدایی آمل –
مریم فروتن نیاکی
تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر کارآفرینی
زینب داودی - آرزو موسوی - معصومه همتی زاده
بررسی اختلال دیکته دانشآموز دوم دبستان و راهکارهای بهبود آن مبتنی بر تقویت حافظهی دیداری_شنیداری و دقت
ملیکا بهروزیان - مریم حدادحسنی - فاطمه تاجی
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0