0% Complete
صفحه اصلی
/
سومین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
اثربخشی آموزش مهارت های زندگی(برقراری ارتباط مؤثر و خودآگاهی) بر سرسختی دانش آموزان
نویسندگان :
پژمان بریمانی
1
علیرضا اسلامی
2
سمانه دوست محمد
3
زهرا اسلامی
4
1- ازاد
2- ازاد
3- ازاد
4- ازاد
کلمات کلیدی :
کليدواژهها: آموزش مهارت های زندگی(برقراری ارتباط مؤثر و خودآگاهی) ، سرسختی، دانش آموزان.
چکیده :
چکیده هدف: هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش مهارت های زندگی(برقراری ارتباط مؤثر و خودآگاهی) بر سرسختی دانش آموزان دوره دوم مقطع ابتدایی ناحیه دو شهرستان ساری می باشد. مواد و روش کار: روش پژوهش در این تحقیق نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دوره دوم مقطع ابتدایی ناحیه دو شهرستان ساری در سال (1397-1396) می باشند (5742=n). از بین مدارس دوره دوم مقطع ابتدایی سه مدرسه و در هر مدرسه دو کلاس و در مجموع 6 کلاس به طور تصادفی انتخاب شدند، از این جامعه آماری، نمونهای به تعداد 40 نفراز افرادی که نمره پایین دریافت کردند به عنوان نمونه انتخاب شدند و دردوگروه (20 نفرآزمایش) و (20 نفرگواه) قرار گرفتند. نمونه پژوهشی به صورت روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای مرحله ای انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای مورد مطالعه از پرسشنامه های سخت رویی اهواز مورد استفاده شده است. سپس دوره آموزش مهارت های زندگی برای گروه آزمایش طی 8 جلسه 90 دقیقه ای اجرا شد ولی در مورد گروه گواه هیچ آموزشی صورت نگرفت . پس از اتمام برنامه آموزشی از هر 2 گروه پس آزمون به عمل آمد. جهت تحلیل داده ها از روشهای آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار) و استنباطی( نتایج تحلیل کواریانس (ANCOVA در سطح معنی داری (05/0 > P)استفاده شد. يافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش مهارت های زندگی (برقراری ارتباط مؤثر و خودآگاهی) ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑـﻪ ﻣﯿـﺎﻧﮕﯿﻦ مؤلفه سرسختی ﮔﺮوه آزﻣﺎﯾﺶ در ﭘﺲآزﻣﻮن ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ ﮔﺮوه ﮐﻨﺘﺮل ، ﻣﻮﺟﺐ افزایش سرسختی ﮔﺮوه آزﻣﺎﯾﺶﺷﺪه اﺳﺖ و آموزش مهارت های زندگی موجب تفاوت معنی داری بین دوگروه کنترل و آزمایش شده است و بر دو متغیر وابسته تفاوت معنی داری دارند. . بحث و نتيجهگيري: مطابق با یافته های این مطالعه آموزش مهارت های زندگی(برقراری ارتباط مؤثر و خودآگاهی) بر افزایش سرسختی دانش آموزان دوره دوم مقطع ابتدایی ناحیه دو شهرستان ساری مؤثر است. لذا به کارگیری این روش حمایتی، می تواند به عنوان یک روش مؤثر، به منظور افزایش سرسختی دانش آموزان باشد.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
مطالعه تاثیر آسیب اجتماعی سریال های ماهواره ای فارسی زبان بر فرهنگ (حجاب و پوشاک) دانشجویان دانشگاه فرهنگیان شهرکرمان
سیدمحسن جمالی زاده
بررسی نقش مدارس در توسعه مهارتهای کارآفرینی و تشویق به نوآوری
لیلا جهاندار لاشکی - طاهره سلطانی
چگونه تدریس علوم پایه سوم
باقر تسلیمی - محمود علیزاده - احمد قاسمی - ساره کاسگری - زینب نبی زاده
SOME UNIQUENESS RESULTS FOR SUBSETS
Babak Khabiri
روشهای نوین آموزش مبتنی بر فناوری متاورس
علیرضا جعفری - حسن سلمانی تیله نوئی - دکتر رحیم اصغری
بررسی راهکارهای تامین منابع مالی در آموزش و پرورش
علی باقری فر - ملیحه ثنایی - صدیقه خواجه حقیقی - مریم نوری ورمال
بررسی وشناخت سلامت روان دانش آموزان در محیط آموزشی
علیرضا آراسته - زهرا آراسته
مدلسازی ساختاری تفسیری عوامل موثر بر آموزش مربیان ورزشی
دکتر عظیم صلاحی کجور - دکتر سید حسین علوی
بررسی و تحلیل شاخصهای حاکمیت و قدرت سایبری ملی
حسین باقری - محمد رضا کریمی قهرودی - محمد رضا ولوی
اثربخشی آموزش مهارت جرات ورزی بر کاهش احساس تنهایی دانش آموزان پسر در دوران کرونا
علیرضا اسلامی - پژمان بریمانی - سمانه دوست محمد
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0