0% Complete
صفحه اصلی
/
چهارمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
نقش اموزش عالی در توسعه اقتصادی
نویسندگان :
فاطمه حسن پور
1
1- آموزش وپرورش
کلمات کلیدی :
واژگان كليدي: آموزش عالي، توسعه اقتصادي، دانش آموخته ها، سرمايه انساني.
چکیده :
چکيده امروزه كشورهاي جهان سعي در ايجاد ارتباط بين آموزش عالي و برنامه هاي توسعه ملي و ارتقاي دانش و فناوري دارند؛ از اين رو، سياستهاي توسعه ملي به طور اصولي به آموزش متصل است. در واقع، مي توان گفت كه يکي از پر ارزش ترين منابعي كه جامعه براي پيشرفت و توسعه در اختيار دارد، دانشگاه است. در غالب كشورهاي پيشرفته و كشورهاي در حال توسعه، حل مسائل و رفع نيازمنديهاي اهداف ملي را در دانشگاهيان تحقق بخشيده اند و امروزه اكثر كشورهاي جهان سوم بر اين باورند كه پايه اصلي توسعه ملي، گسترش كمي و كيفي سريع فرصتهاي آموزشي است .هر چه آموزش بيشتر و با كيفيت بهتر ارائه شود، توسعه ملي سريعتر صورت خواهد پذيرفت . آموزش عالي از جهات مختلفي در تمامي ابعاد توسعه نقش اساسي دارد. يکي از نقشهاي مهم در اين زمينه، تأثير آموزش عالي بر توسعه اقتصادي است. امر آموزش، از جهات متفاوتي در مسائل مربوط به توسعه اقتصادي مورد توجه قرار ميگيرد. طبق نظريه سرمايه انساني، تحصيلات بيشتر و هر نوع مهارت و آموزشي كه فرد مي بيند در وي ظرفيت و قابليتي ايجاد مي كند كه مي تواند جريان درآمدي بيشتري را در آينده به وجود آورد. بنابراين، آموزش و افزايش توانايي و مهارت، در واقع به منزله سرمايه هايي است كه مانند هر سرمايه فيزيکي ديگر بازده اقتصادي دارد. ديدگاه سرمايه انساني كه از سوي تئودور شولتزو گري بکر به رشته تحرير درآمد ما را متوجه اين حقيقت مي كند كه دستيابي به ميراث بالاي توسعه يافتگي دركشورهاي پيشرفته مرهون آموزش وبه خصوص ارائه آموزش عالي است. بدين ترتيب، اين مقاله فرايند دستيابي به توسعه اقتصادي را از طريق آموزش عالي، جست و جو و بيان مي كند.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
نظریه یادگیری شناختی ـ اجتماعی؛ ضرورتی برای تدریس معلمان
حسین احمدی - مهدی عالیشاه
بررسی بازتاب برنامه ریزی و مدیریت استراتژیک در بازاریابی و مدیریت بازار
سیدجمال پورهاشم
حل بعضی از دستگاه معادلات دیفرانسیل به کمک مقدار ویژه و بردار ویژه ماتریس ضرایب
سیداحمد حسن پور
کاربرد نظریه یادگیری گشتالت در برنامه ریزی درسی
مرزبان ادیب منش
چگونه توانستم مشکل کمبود علاقه و انگیزه تحصیلی دانش آموز پایه اول ابتدایی با دلبستگی افراطی به مادر را از طریق آموزش مبتنی بر داستان گویی توام با بازی و استفاده از دست ساخته ماکت در درس ریاضی بهبود دهم؟
سیده زهرا باغبانیان
نقش درس مطالعات اجتماعی بر یادگیری حقوق شهروندی و رشد مهارت های اجتماعی (مطالعه موردی: دانش آموزان پایه ششم ناحیه 2 شهر ساری)
مریم مسلمی بورخیلی
بررسی تاثیر فعالیت های آزمایشگاهی در ایجاد انگیزه و یادگیری دانش آموزان
میثم نیکپور - فاطمه حسین زاده
نقش آموزش شیوه های فرزندپروری بر استقلال فرزندان ( مورد مطالعه مدارس مقطع متوسطه دوم در استان مازندران )
نازنین صدیق - محمد حسن شکی
آموزش به روش بحث گروهی بر یادگیری مهارت خودآگاهی دانش آموزان شهر نوشهر
حکیمه سیفی - مهناز فرخی جورابی
تأثیر روش تدریس تفکر استقرایی بر خلاقیت دانش آموزان پایه ششم در درس مطالعات اجتماعی
فاطمه بابایی - زهرا محمدی - کلثوم برنتی - لیلا افشین
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0