0% Complete
صفحه اصلی
/
نهمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
بیداری اسلامی
نویسندگان :
محمد زارع
1
1- اداره آموزش و پرورش شیروان
کلمات کلیدی :
بیداری،آگاهی،بیداری اسلامی
چکیده :
بیداری اسلامی پدیده ای اجتماعی برخاسته از روحیه ی عزت طلبی عدالت خواهی و معنویت جویی امت اسلامی است که ریشه در آموزه ها و دستورات دینی مسلمانان دارد. این پدیده که امروزه در چهره ی انقلابهای مردمی و قیامهای عدالت طلبی و آزادی خواهی علیه نظام سلطه و استبداد داخلی در برخی کشورهای اسلامی تجلی یافته است از جنبه های مختلف قابل تحلیل و ارزیابی است. یکی از مسایل مهم پیرامون موج جدید بیداری اسلامی که در رهایی آن از شبهات و پیراستگی آن از عناوین نارسا و هویتهای جعلی کمک مینماید و موجب بازشناسی و تبارشناسی صحیح آن می گردد، کاوش برای یافتن ریشه های اصلی بیداری اسلامی در لابه لای منابع دینی مخصوصاً نهج البلاغه و نظریه پردازی درباره ی بیداری اسلامی از این طریق است. در این میان امام علی (ع) به طور مفصل در زمینه ی بیداری اسلامی بیانات ارزشمندی ایراد نموده است از دیدگاه امام علی (ع) زمینه های منفی تحقق بیداری اسلامی عبارتند از فضای اختناق حیرت نادانی مردم و فساد حاکمان و.... میباشد و زمینه های مثبت تحقق بیداری اسلامی را بعثت پیامبر اسلام 4 بازگشت مسلمانان به اسلام و... میداند بیداری اسلامی دارای چهار مؤلفه ی بنیادین میباشد این مؤلفه ها شامل اسلامیت جمهوریت استکبارستیزی و رهبران الهی هستند. امام على (ع) عوامل بقا و گسترش بیداری اسلامی را عدالت اجتماعی بسط و گسترش مظاهر بیداری اسلامی همچون مسجد جهاد حج امر به معروف و نهی از منکر میداند. از دیدگاه امام علی (ع) ، تفرقه ظلم و ستم، فقر و بی عدالتی تعصبهای طایفه ای و جزم گرایی از آفات و تهدیدات مهم فرا روی بیدار اسلامی هستند.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
شناسایی عوامل موثر بر خطرات پروژه های گردشگری ورزشی فعال
معصومه پلنگیان - فائزه شیرج کلاری - سهیلا نور تیلوری - معصومه بزرگی
ارزیابی آسایش حرارتی در فضاهای آموزشی مورد خراسان شمالی شهرستان سنخواست
زهرا لعل سازگار - محمد باعقیده
تحلیل محتوای کتاب مطالعات اجتماعی سوم دبستان براساس تکنیک ویلیام رومی
مونا سالاری فرد
مروری بر الگوریتم های فراابتکاری وبررسی آنها
محراب شکروی
ارزشیابی کتاب ریاضی پایه چهارم ابتدایی بر مبنای همسویی با برنامه درسی ملی
لیلا انگشتان
تحلیل محتوای کتاب حسابان (1) پایه یازدهم متوسطه ی دوم (رشته ریاضی و فیزیک) بر اساس تکنیک ویلیام رومی، حیطه ی شناختی بلوم
فاطمه مقصودی - منظر مالکی - حمیده حسامی - مرضیه لاله
نقش چشم انداز زمان و خود ناتوان سازی تحصیلی در اشتیاق تحصیلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
حمید نجفی مقدم - سید محمود موسوی نژاد - شمیم محمد علی نسب
ارزیابی ارتقا سطح خلاقیت دانشجویان معماری در دو شیوه آموزشی
امین ابراهیمی دهکردی
بررسی مولفه های پرورش خلاقیت در کتاب هنر دهم
صفرعلی شعبانی خطیب - مهسا فریدنیا
بررسی تاثیر فعالیت های مکمل تربیتی(فوق برنامه) بر اثر بخشی تدریس(مطالعه موردی معلمان کرمان)
زهرا دارباز - عزت الله ملک پور افشار
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0