0% Complete
صفحه اصلی
/
هشتمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
بررسی کاربرد هوش مصنوعی در نظام تعلیم و تربیت
نویسندگان :
فهیمه رضائ
1
احمد فقیه عبدالهی
2
غلامحسین رمضانی
3
1- دانشگاه فرهنگیان مازندران
2- اداره منابع طبیعی-اداره کل غرب مازندران
3- آزاد
کلمات کلیدی :
هوش مصنوعی،نظام تعلیم و تربیت،کاربرد
چکیده :
امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی، شاهد ظهور پدیده ای تحت عنوان هوش مصنوعی شده ایم. هوش مصنوعی به معنای واقعی کلمه در بین تمام حوزه ها و صنایع زندگی ما در حال گسترش است. اکنون دیگر یک نوآوری نیست، بلکه یک فناوری است که هدف آن خودکارسازی و بهبود بسیاری از زمینهها مانند مراقبتهای بهداشتی، مالی، و آموزش است.با تولد این فناوری، شاهد تحولات شگرفی در حوزه های مختلف هستیم. یکی از حوزه هایی که از این پدیده ی نوظهور متاثر خواهد شد، آموزش و پرورش می باشد. این مقاله باعنوان کاربردهای هوش مصنوعی در آموزش و پرورش درپی آنست که ضمن تبیین مفهوم هوش مصنوعی و تاریخچه آن و نقش بستن این عناوین و مفاهیم در ذهن مخاطب و احاطه به آن ها، در ادامه به کاربرد های آن در آموزش بپردازد. برای رسیدن به این مقصود ابتدا تعاریفی از هوش مصنوعی ارائه گردیده و در ادامه کاربردهای متعدد هوش مصنوعی در ابعاد گوناگون، بویژه در آموزش بررسی شده است.هوش مصنوعی کاربردهای متعددی در پزشکی،طراحی،نقشه کشی،تسلیحات نظامی،ریخته گری،جنگ و ... دارد . همچنین یکی دیگر از زمینه های کاربردی آن، حوزه آموزش و پرورش میباشد.این مطالعه به دنبال تاثیر گذاری و ارزیابی این است که چگونه هوش مصنوعی بر نظام تعلیم و تربیت،آموزش و یادگیری، مدیریت و حوزه های مدیریت آموزش و پرورش تاثیر گذاشته است. پیش بینی می شود که این مطالعه مشخص کند که هوش مصنوعی اثربخشی و کارایی را در اجرای وظایف اداری در آموزش تقویت کرده است و به طور کلی باعث بهبود اثربخشی آموزشی و یادگیری در آموزش شده است و همچنین این مطالعه کمبود ها در این زمینه و راه های بهبود در این حوزه را نیز بیان کرده است .برای بیان این مقاله از روش مروری استفاده شده است و با گرد آوری بیش از دهها مقالات در سطح بین المللی و داخلی ، به تاثیرات هوش مصنوعی و کاربردهای آن پرداخته شده است و سعی شده است که محتوایی کامل را در اختیار مخاطب قرار دهد.نتایج نشان داد که: علاقه و تاثیر تحقیقات هوش مصنوعی در حوزه آموزش و پرورش، پیوسته در حال افزایش است. کار کمی برای وارد کردن فناوری های یادگیری عمیق در زمینه های آموزشی انجام شده است و پیشینه مطالعاتی که هم از فناوریهای هوش مصنوعی استفاده کرده و هم عمیقا با نظریه های آموزشی درگیر باشد، کم است. در زمینه های آموزشی، فناوریهای سنتی هوش مصنوعی، مانند پردازش زبان طبیعی، بیشتر از مورد استفاده قرار تکنیکهای پیشرفته تر مورد استفاده قرار گرفت.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
بررسی تاثیر دوره های کارآفرینی بر قصد و ویژگی های روانشناختی کارآفرینی دانشجویان
فهیمه رضائی - احمد فقیه عبدالهی
آموزش و پرورش کارآمد ، بررسی ویژگی های آن
فریبا سروری - نفیسه ماجانی
طراحی آموزشی مطالعات اجتماعی پایه های سوم و چهارم ابتدایی در مدارس چندپایه
مریم دیوسالار - سیده بتول حسینی
مروری برعوامل موثردرپیشرفت تحصیلی دانشآموزان
نرجس سلیمانپور - سلمان حیدری - محمدرضا حیدری
آموزش شهروند هوشمند در شهر هوشمند
محمدجواد عبدعاصی - مهدی بهجتی اردکانی - عباس فضائلی نیا
واکاوی آسیبهای نظام مهارتآموزی معلمی در دانشگاه فرهنگیان (مورد مطالعه: مهارتآموزان ماده 28 دانشگاههای غرب کشور)
خلیل زندی - سیامک صادقی
تحلیل تاثیر ابتکارات دلبستگی شغلی کارکنان بر رضایت شغلی کارکنان با تاکید بر نقش میانجی دلبستگی شغلی کارکنان
پیمان اکبری - کامران نظری - زهرا مقصودی - فهیمه قربانی
تدریس بخش صداها و حروف درس زبان انگلیسی پایه هفتم:درس پژوهی
ناصر عباسی - محمد محمدی
تأثیر آموزش مبتنی بر «استیم» بر تفکر انتقادی و احساس تعلق به مدرسه
راضیه ابراهیمیان - اسماعیل کاظم پور
اثربخشی طرحواره درمانی در مادران دانشآموزان بر اختلال پرخاشگری آنان
معصومه یوسف رشیدی - فاطمه شمس ناتری - سکینه شمس ناتری
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0