0% Complete
صفحه اصلی
/
هشتمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
تاثیر ایجاد حسحضور بر درگیری تحصیلی دانشآموزان
نویسندگان :
مژگان جلالی کلکناری
1
شقایق ترابی
2
فاطمه نجفی
3
1- دانشگاه خوارزمی تهران
2- دانشگاه خوارزمی تهران
3- دانشگاه خوارزمی تهران
کلمات کلیدی :
درگیری تحصیلی،حس حضور،فضای مجازی،یادگیری
چکیده :
در فرآیند یادگیری در فضای مجازی، دانش آموزان مشارکتکنندگان کلیدی هستند و برای بهبود این فرآیند باید به آنها و ویژگیهایشان توجه کرد. یکی از این ویژگیها که تاثیر مهمی بر یادگیری دارد، حس حضور دانشآموزان است. بنظر میرسد این ویژگی در محیطهای مجازی به دلیل نبود ارتباط چهره به چهره معلم- دانش آموز و سختی تشخیص آن، به توجه بیشتری نیاز دارد. به همین دلیل، معلم مجازی خوب، معلمی است که بتواند بر اساس آگاهی از تاثیری که این حس بر یادگیری دارد، با برنامهریزی صحیح و طراحی آموزشی مناسب، به افزایش یا کاهش آن اقدام کند. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر حس حضور بر درگیری تحصیلی دانش آموزان دختر پایه پنجم استان تهران بود که از میان آنها 30 دانشآموز به شیوه نمونهگیری دردسترس انتخاب و با طرح پژوهش نیمه آزمایشی، از نوع پیشآزمون- پسآزمون پیگیری با گروه گواه در گروه های آزمایش و گواه گمارده شدند (15 نفر دانشآموزان در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه گواه). پژوهش به مدت 8 جلسه 40 دقیقهای طی چهار جلسه در هفته بر روی دانشآموزان گروه آزمایش انجام گرفت. ابزار مورد استفاده پرسشنامه درگیری تحصیلی زرنگ [1391] بود. نتایج حاصل نشان داد که ایجاد حس حضور در کلاسهای مجازی بر درگیری تحصیلی دانش آموزان تاثیر معناداری دارد و آن را افزایش میدهد. بر این اساس پیشنهاد میشود آموزگاران در آموزش مجازی برای ایجاد عوامل حس حضور همت گمارند تا درگیری تحصیلی دانش آموزان افزایش یابد.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
بررسی اصول و مولفه های معماری سبز
مرضیه زالکانی - امین ابراهیمی دهکردی
بررسی محتوای کتاب ریاضی (2) پایه یازدهم تجربی دوره متوسطه از لحاظ سیالی ، انعطاف پذیری و ابتکار بر اساس الگوی خلاقیت گیلفورد
مریم اسدی
نقش رشته طراحی لباس در پیشبرد اهداف توسعه پایدار
سمیه پورابراهیم عمران - زهرا اکبرزاده نیاکی
بررسی و تحلیل شاخصهای حاکمیت و قدرت سایبری ملی
حسین باقری - محمد رضا کریمی قهرودی - محمد رضا ولوی
جزوه محوری بعنوان یک چالش در امر آموزش دانشجویان در مقطع کاردانی
مرتضی ابراهیم نژاد افروزی - مهیار کریمی
"بررسی اثر هویت، شخصیت برند و تعهد هواداران بر برندسازی باشگاه های برتر فوتبال ایران"
رضا رجب زاده - مهدی طالب پور - شیرین مهاجری نیاکی
عوامل موفقيت معلم
محمدرضا محمدزاده رهنی - حسن فریدی
اثربخشی آموزش مهارت خودآگاهی بر ابراز وجود دانش آموزان دوره دوم ابتدایی
فاطمه شریعت - علی شریعت
بحران کرونا و تأثیر آن برآموزش ریاضیات
مریم قیومی - محمد جواد اسلامپور - مهدیه اجدادی
نقش نیازها در اشتیاق شغلی و رفتار نوآورانه معلمان دوره ابتدایی بخش سلامی بر مبنای نظریه مازلو
مجید علی اکبری
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0