0% Complete
صفحه اصلی
/
پنجمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
اثربخشی آموزش مبتنی بر نقشه مفهومی بر معنای تحصیلی و موفقیت خواهی دانش آموزان دختر پایه ششم
نویسندگان :
فاطمه فاتحی
1
سمانه فاتحی
2
1- دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار
2- دانشگاه علامه طباطبائی سبزوار
کلمات کلیدی :
آموزش مبتنی بر نقشه مفهومی، معنای تحصیلی، موفقیت خواهی
چکیده :
پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی روش آموزش مبتنی بر نقشه مفهومی برمعنای تحصیلی و موفقیت خواهی دانش آموزان انجام گردید. جامعه آماری این پژوهش را دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهر سبزوار تشکیل-دادند. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. درنتیجه تعداد 50نفر از دانش آموزان دخترپایه ششم ابتدایی شهر سبزوار در سال تحصیلی 98-1397 با استفاده از روش نمونه گیری خوشه-ای چند مرحله ای انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل ( آزمایش 27 نفر و کنترل 23 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش در درس علوم با روش آموزش مبتنی برنقشه مفهومی به مدت 20جلسه 50دقیقه ای و گروه کنترل با روش سنتی آموزش دیدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه معنای تحصیلی MOE هندرسون–کینگ و اسمیت (2006) با پایایی 77/0 تا 91/0 و روایی 79/0و پرسشنامه انگیزه پیشرفت A.M.T هرمنس (1997) با پایایی 84/0 و روایی83/0استفاده گردید. داده های حاصل از این طرح با استفاده از روش های آمار توصیفی مانند میانگین و انحراف معیار و روشهای آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس چند متغیره و تک متغیره) با کمک نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. نتایج نشان داد که روش آموزش مبتنی بر نقشه مفهومی بر معنای تحصیلی و مؤلفه های آن و موفقیت خواهی در دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی مؤثر بوده است.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
تاثیر هوشمند سازی مدارس بر یادگیری دانش آموزان
زهرا محمدپور - رضا عطایی
تأثیر آموزش ذهن آگاهی بر منبع کنترل، تاب آوری روان شناختی و اعتماد به نفس در دانش آموزان
فریبا امیر صدقی - زهرا ولی پور متانکلائی - مبینا کاشی سرخی - هدیه فلاح پور
بررسی قابلیت ها و کاربردهای سیستم هوش مصنوعی
حسن عزیزی - مهدی نوائی پور - حامد حسین زاده - عباس حسین زاده - مهدی عزیزی
طرح بازرگانان کوچک، راهکاری جهت رونق تولید و استفاده از کالای ملی در میان دانش آموزان
عذرا بیگم هژبری - بنت الهدی آقاپور کاظمی - محمدباقر فرقانی اوزرودی - مهدیه گلپور
نقد و بررسی کتاب جدید شیمی دهم
سمیه میرزاد
افزایش علاقه دانش آموز به درس خواندن وشرکت در کار گروهی با روشهای خلاقانه
زهرا بائوج خوشامیان
تفکر انتقادی معلمان در تدریس کتابهای درسی
محمد اسماعیلی - میترا یوسفی
طرح های تشویقی مدارس
سحر میکائیلی - فریبا جمالی - مهدیه شکیبایی
افزایش توانایی طراحی و حل مسأله ریاضیات، بر مبنای فناوری
اکرم خسروگردی - علی بابایی
سویه های جهانی شدن و نحوه ارتباط نخبگان ایران؛ و تاثیرات آن برامنیت ملی ج.ا. ایران
سید رحمان میرزازاده - ابوالقاسم باباتبار سرخی
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0