0% Complete
صفحه اصلی
/
هفتمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
بررسی برخی بدمفهومشهای مبحث دینامیک در دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان
نویسندگان :
فرشته گلیان
1
سمیرا بهرامی
2
1- دانشگاه فرهنگیان - پردیس شهید چمران تهران
2- دانشگاه فرهنگیان - پردیس شهید چمران تهران
کلمات کلیدی :
بدمفهومش،فیزیک،دانشجو معلم،آموزش فیزیک
چکیده :
دانشآموزان حین حضور در کلاس، ساختارهای ذهنی پیشین خود را به همراه دارند که اصولا حاصل تجربیات زندگی و یا آموزشهای قبلی است و بر مبنای قوانین و اصول علمی نمیباشد. این موضوع عامل ایجاد بدمفهومش (misconception) در آنها است و مانع پیشرفت علمی آنها میشود. غالبا این مشکل در درس فیزیک، بخصوص بخش مکانیک که آمیخته با زندگی روزمره است، بیشتر مشاهده میشود. بنابراین، شناخت بدمفهومشها و برطرف کردن آنها سبب سهولت یادگیری میشود. هدف این پژوهش، بررسی بدمفهومشهای دانشجو معلمان آموزش فیزیک دانشگاه فرهنگیان در درس فیزیک 1، بخش مکانیک است. نمونه مورد مطالعه، 34 دانشجو معلم ورودی سال 1400 دانشگاه فرهنگیان مرکز شهید بهشتی تهران بود که در آزمون پایان ترم، شامل 12 سوال که 5 سوال آن در مورد بدمفهومشهای مرتبط با نیروها، قوانین نیوتن و به کار بستن آنها و نیز سوالات ادغامی در مورد ارتباط بین کمیتهای نیرو، شتاب و سرعت در حرکت بود، شرکت کردند. پس از جمعآوری پاسخ سوالات مد نظر و دستهبندی آنها در سه دسته پاسخ صحیح، پاسخ غلط و پاسخ نداده شده به سوال، نتایج بصورت کیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. دادهها نشاندهنده این بود که فراگیران در مباحث ذکر شده، بطور نسبی، دچار بدمفهومش هستند.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
افزایش خلاقیت دانش آموزان با روش تدریس مشارکتی
حمیده رزده
بررسی نقش سبک رهبری دیجیتال بر تدریس فناورانه معلمان
زهرا ممشی - زهرا آقاجانی - هدی کوچکی
تحلیل محتوای کتاب علوم پایه چهارم ابتدایی به روش ویلیام رومی
امه هانی اکبرزاده - زهرا اسفندیاری - علی گرجی پور شوبی - میلاد کاظمی
تاثیر خرد سازمانی بر رضایت شغلی و اثربخشی سازمانی
الهام خسروی پور
مهم ترین چالش های مداوم برای آموزش همگانی
شکوفه مؤمنیان - مهدی مؤمنیان - جعفر نصیر ناتری
میزان توجه به ساحت تعلیم و تربیت اعتقادی، عبادی و اخلاقی در محتوای کتاب فارسی پایه اول
وحید بنیسی - لیلا غلامی مهرا - آرزو عرفان
آموزش و پرورش و مقابله با آسیب های رسانه های نوین (تاکید بر قدرت نرم انقلاب اسلامی)
افسانه بانی گل - سید جواد مومنی - مریم بادبر
بهبود درک دانش آموزان در رابطه با تبدیل واحدهای اندازه گیری طول (مسافت)
لیلا جلالی گرمرود - فریبا میرفخرایی - بهار خواجوندخوشلی - حیدر پالوج
نقش مراکز آموزشی در تقویت پایه های اقتصاد دانش محور
علی رضا ولی پور - مرضیه حمیدی شیشوان
ورزش دختران و ورزش صبحگاهی در مدارس، موانع و راهکارها
فهیمه رضائی - ویدا وریج کاظمی
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0