0% Complete
صفحه اصلی
/
سومین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
عوامل موثر بر توسعه متوازن رشته های تحصیلی آموزش متوسطه
نویسندگان :
رضا مردانی قهفرخی
1
1- فرهنگیان شهید باهنر اصفهان
کلمات کلیدی :
انتخاب رشته تحصیلی ، دوره متوسطه ، دانش آموزان
چکیده :
هدف از این پژوهش تعیین عوامل موثر بر انتخاب رشته تحصیلی دانش آموزان و ارائه راه کار هایی برای توسعه متوازن رشته های تحصیلی دانش آموزان متوسطه می باشد. جامعه پژوهشی شامل تمامی دانش آموزان دختر و پسر سال دهم رشته های نظری، رشته های فنی و حرفه ای و کار و دانش دو منطقه از آموزش و پرورش استان چهار محال و بختیاری می باشد که در سال تحصیلی 96-95 مشغول به تحصیل بوده اند. با روش نمونه گیری تصادفی14 کلاس که شامل 302 نفر از دانش آموزان کلاس های ریاضی، تجربی، انسانی، فنی و حرفه ای و کار و دانش بودند انتخاب شد که در این نمونه گیری دانش آموزان دختر و پسر مشارکت داشتند.23 نفر از دانش آموزان به صورت تصادفی در مصاحبه شرکت کردند. برای جمع آوری اطلاعات از یک پرسشنامه چهار ارزشی شامل 15 سوال به همراه مصاحبه استفاده گردید. روائی پرسشنامه توسط پنج تن از اساتید تایید و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ3 88٪ تعیین گردید این پژوهش علاوه بر جمع آوری اطلاعاتی که شامل عوامل موثر بر انتخاب رشته تحصیلی می باشند دانستنی هایی را هم درباره ی آمار مقایسه ای دانش آموزانی که به رشته های تحصیلی متفاوت رفته اند بیان می کند و با بیان برخی از نظریه ها و آمار های قابل استناد سعی در روشن سازی کامل موضوع دارد.در ضمن تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش های آمار توصیفی و با دقت بسیار بالایی انجام گرفته است.بر طبق مقالات و پژوهش های قبل علاقه و در نظر گرفتن بازار کار در راس انتخاب رشته ی تحصیلی قرار داشت اما در پژوهش انجام شده و تحلیل داده ها مشخص گردید نقش عملکرد تحصیلی(نمرات دانش آموزان) و خانواده دارای بالاترین تاثیر و نقش جنسیت در انتخاب رشته ی تحصیلی دارای کمترین تاثیر می باشند.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
بررسی تاثیرگذاری فعالیت های فوق برنامه(مکمل) بر کاهش افسردگی دانش آموزان ابتدایی ناحیه ۱ زاهدان
علی باقری فر - زهرا ابراهیمی شاهرودی - مهناز شهرکی - مرضیه شهرکی
ارائه مدل کمی مدیریت شایعه در بستر شبکه های اجتماعی در سازمان های گردشگری
محمدجواد تقی پوریان - میثم قمی اویل - بهزاد فرخ سرشت - حسنعلی آقاجانی
آموزش ریاضی با مدل سازی
فاطمه احمدی راد - مریم یوسفی تبار فیروزجاه - مرضیه سادات حسن پور - فاطمه طالب پور آقاملکی
نقش رایانه در تسهیل فرایند یادگیری در آموزش و پرورش
سهیلا خمرنژاد
برنامه ریزی استانداردسازی محیط آموزشی متناسب با آموزش پیش دبستانی
زهرا شعبانی - مهدی حسین زاده
چگونه توانستم مشکل کمرویی دانش آموز پایه سوم ابتدایی، ساینا، را بهبود بخشم؟
آذر فلاح جلودار
بررسی میزان موفقیت یادگیری تلفیقی یادگیری الکترونیکی و یادگیری سنتی در آموزش دوران ابتدایی
زینب سام دلیری - سارا سادات هاشمی
چگونه توانستیم با شیوههای نوین تدریس، ساعت درس علوم تجربی را برای خودمان و دانشآموزانم در مدرسه استاد مطهری آموزش وپرورش شهرستان زهک جذابتر کنیم؟
سروش کرد - شقایق اویسی
چگونه توانستیم با استفاده ازکتاب الکترونیک، یادگیری را در دانش آموزان چندپایه بهبود بخشیم؟
سپیده شیرزادپور - طاهره عقدکی
نقش زبان و ادبیات فارسی در ایجاد ارتباط موثر
نگار رشید
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0