0% Complete
صفحه اصلی
/
هفتمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
تبیین ارتباط سرمایه روانشناختی و فرسودگی شغلی با نقش واسطهای رضایت شغلی در معلمان شهرستان راسک
نویسندگان :
سید خلیل آهسته
1
فاطمه شهرکی
2
1- دانشگاه شیراز
2- دانشگاه زاهدان
کلمات کلیدی :
سرمایه روانشناختی،فرسودگی شغلی،رضایت شغلی
چکیده :
هدف پژوهش حاضر تبیین ارتباط سرمایه روانشناختی و فرسودگی شغلی با نقش واسطهای رضایت شغلی در معلمان شهرستان راسک است. این تحقیق بر اساس هدف کاربردی و بر اساس شیوه گردآوری دادهها توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه معلمان شهرستان راسک تشکیل میداد (953 نفر) که تعداد 274 نفر از معلمان بهصورت تصادفی خوشهای بهعنوان نمونه تحقیقی انتخاب شدند. از پرسشنامه رضایت شغلی ويسوكي و كرومبا (1991)، پرسشنامه فرسودگی شغلی مسلش (1981) و پرسشنامه سرمايه روانشناختي لوتانز، آولیو و اوي و نورمن (2007) به عنوان ابزار پژوهشی استفاده گردید. پایایی پرسشنامهها از طریق ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 77/0، 79/0 و 84/0 به دست آمد. بهمنظور تحلیل دادهها از روش آماری میانگین و انحراف معیار، کلموگراف اسمیرنف و ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون با استفاده از نرمافزار آماری SPSS و با سطح معناداری 05/0 استفاده شد. نتایج این تحقیق نشان داد که ارتباط معناداری بین سرمایه روانشناختی و فرسودگی شغلی با رضایت شغلی در معلمان شهرستان راسک وجود دارد؛ در نتیجه باید به معلمان اجازه نظارت و كنترل بر امور محوله داده شده و از ایدههای آنان استقبال به عمل آيد و پاداشهای مناسبي به آنها اعطاء شده و در سوابق کاريشان درج گردد تا بدين طريق حس خودباوري و خود ارزشي در آنها ايجاد و به دنبال آن بهعنوان يك فرد مولد و بهرهور با اثربخشی بالا براي سازمان جلوه گر شوند.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
فعال کردن کلاس ریاضی و بهبود فرایند یاددهی و یادگیری با روشهای خلاقانه
زهره فاطمی نژاد
بررسی وشناخت سلامت روان دانش آموزان در محیط آموزشی
علیرضا آراسته - زهرا آراسته
بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و یادگیری سازمانی با پاسخگویی سازمانی معلمان
حسین مومنی مهموئی - مرتضی مهرعلی سلامی
بررسی منابع سواد اطلاعاتی برای پژوهشگران ایرانی
مجید شیرزاد - ایرج شیرزاد - راضیه بلباسی
توسعه آموزش در خانواده نیروهای مسلح با استفاده از ویژگیهای شهرک هوشمند
محمدجواد عبدعاصی - مهدی بهجتی اردکانی
اثر بخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر خودآگاهی شناختی و آشفتگی روانشناختی دانشجویان دارای اضطراب امتحان
ماریا مقصودی - مریم یعقوبی
عملکرد مدارس متاثر از سند تحول بنیادین و ساحت های شش گانه آن
رقیه زاهدی خطیر
بررسی تاثیر آموزش مجازی بر یادگیری دانش آموزان و مزایا و معایب آن
نیما نیکخواه - رسول شریفی نجف ابادی
رفع اختلالات املایی ناشی از ضعف حافظه دیداری
مهدیه باقری
بررسی چالش ها و مزایا آموزش مجازی در ایران
محمد جواد بریمانی ورندی - سید جلال الدین سجادی
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0